eurostudent wydanie karierowe, wrzesień/październik 2018

finanse/ www.eurostudent.pl Kompetencjemiękkie w bankowości i finansach Choć to wykształcenie i doświadczenie odgrywają najważniejszą rolę w pracy w bankowości i finansach, ważne są także kompetencje miękkie. Ich posiadanie sprawdzane jest na rozmowie kwalifikacyjnej, ale pracodawcy przykładają też dużą wagę do ich doskonalenia. Finanse i bankowość oferują bardzo ciekawą ścieżkę ka- riery, szczególnie studentom, którzy ukończyli ekonomię l ub s t ud i a pok rewne . A l e zwracają uwagę nie tylko na wykształcenie. Bardzo ceni się tutaj posiadanie kompe- tencji miękkich. Pomagają one w codziennej pracy pracowni- kom wszystkich stanowisk, ale różnią się nieco w zależności od pełnionej funkcji. Na wszystkich stanowiskach w bankowości wymaga się komunikatywności i umiejęt- ności pracy w zespole. Ceni się także chęć do nauki i roz- wijania swojej wiedzy oraz otwartość, odpowiedzialność, samodzielność i decyzyjność. W bankowości szczególną rolę odgrywa także umiejęt- ność dochowania poufności. Pracuje się tu na ważnych danych, dotyczących dzia- łalności gospodarczej czy finansów klientów indywidu- alnych. To wymaga zachowy- wania tajemnicy służbowej. Firmy z branży finansowej szukają też osób, które lubią wyzwania i zwracają uwagę na szczegóły. Dodatkowo, na stanowiskach związanych bezpośrednio z obsługą klien- ta, konieczne są umiejętności sprawnej obsługi, wymaga się też zorientowania na bu- dowanie efektywnych relacji z klientem. Od księgowych wymaga się dodatkowo rze- telności i odpowiedzialno- ści, dobrej organizacji pracy, a także skrupulatności. Nato- miast od pracowników sprze- daży oc zeku j e s i ę p r zede ws zys t k im odpo r noś c i na stres. Tej samej kompetencji wymaga się od audytorów. Oni, w przeciwieństwie do pracowników sprzedaży, mu- szą trzymać emocje na wodzy, pracując z ważnymi dokumen- tami klientów. Od audytorów wymaga się także szybkiej adaptacji. Ich praca nierzad- ko wiąże się z wyjazdami do siedziby firmy, w której prze- prowadzany jest audyt, często jest to inne miasto, a nierzad- ko także inny kraj. Dobrze więc, gdy pracownik umie szybko odnaleźć się w nowej sytuacji i nowym miejscu. Tylko prawda Posiadanymi kompetencjami warto pochwalić się już na wczesnym etapie rekrutacji, a więc w liście motywacyjnym. Podkreślmy w nim te najbar- dziej kluczowe dla bankowo- ści i finansów umiejętności miękkie, jak dobre zarządzanie czasem, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie i pod presją czasu, komuni- katywność, otwartość, skru- pulatność i cierpliwość. Ale uwaga! Te obietnice nie mogą być bez pokrycia. Pamiętaj- my, że wszelkie umiejętności miękkie, którymi chcemy się pochwalić, muszą mieć po- twierdzenie w rzeczywistości. Dlaczego jest to tak ważne? Rekruterzy na pewno spraw- dzą je już na rozmowie kwali- fikacyjnej. Dodatkowo, warto podkreślić, że jednym z eta- pów, który stosuje podczas rekrutacji w większość ban- ków, jest Assessment Center. Pozwala on na wielowymiaro- wą ocenę kompetencji kandy- data, poprzez obserwowanie go podczas wykonywania kon-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=