eurostudent wydanie karierowe, wrzesień/październik 2018

Staże, praktyki, możliwości podjęcia pracy. Uczelnie na wiele sposobów pomagają kandydatom w starcie na rynku pracy. O to, w jakich inicjatywach mogą brać udział studenci, by w przyszłości zwiększyć swoje szanse na rynku pracy, zapytaliśmy rektorów Uniwersytetu Rzeszowskiego, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie. Jak uczelnie pomagają zwiększać szanse na rynku pracy? Prof.drhab. SylwesterCzopek RektorUniwersytetu Rzeszowskiego Odpowiedź na to pytanie jest prosta – we wszystkich. Każdy przyszły i obec- ny student powinien mieć świadomość, że studia nie sprowadzają się do nauki i zdawania egzaminów. Studia to specjalny czas w życiu, gdy przy sto- sunkowo niewielkiej liczbie obowiązków, każdy ma do dyspozycji ogromną ilość możliwości. Niekorzystanie z nich byłoby zwyczajną stratą czasu. Uniwersytety to skomplikowane i rozbudowane organizmy, w ramach któ- rych każdy może znaleźć coś, co go zainteresuje i rozwijać swoje pasje. Np. w Uniwersytecie Rzeszowskim, poza Samorządem Studentów, Samorządem Doktorantów czy Parlamentem Studentów działa blisko 90 kół naukowych i organizacji studenckich. Aktywne uczestnictwo w którejkolwiek z nich uczy praktycznych umiejętności, pozwala budować użyteczne kontakty, umożliwia zdobywanie bezcennych doświadczeń. Wszystko to, wraz z kie- runkowym wykształceniem, buduje markę osobistą. Jeśli dodamy do tego zaangażowanie w zewnętrzne i wewnętrzne projekty realizowane przez uniwersytet, mamy do czynienia z efektem synergii, który często stanowi mierzalną wartość dodaną posiadanego wykształcenia. Absolwent studiów wyższych, który skorzystał z możliwości stwarzanych przez uniwersytet, posiada umiejętności i wiedzę, które już na samym po- czątku kariery zawodowej stawiają go na lepszej pozycji. Innymi słowy – jego czy jej CV jest wypełnione wartościowymi z punktu widzenia potencjalnego pracodawcy aktywnościami. Za przykład obrazujący powyższe twierdzenie niech posłuży organizacja przedsięwzięcia ta- kiego jak kultURalia. Jest to ogromne przedsię- wzięcie wymagające rozwiązania niezliczonych problemów natury: formalnoprawnej, logistycz- nej, biznesowej, artystycznej. Wszystkie wymaga- ją wiedzy i określonych umiejętności, które będą bezdyskusyjnie przydatne w przyszłym życiu nie- zależnie od wykonywanego zawodu. KultURalia to tylko jeden z wielu przykładów inicjatyw, w których mogą brać udział studenci. Każda z nich podnosi umiejętności absolwenta i poprawia jego pozycję na rynku pracy, zatem każdy ma możliwość zwiększenia swoich szans na rynku pracy – wystarczy, że skorzysta z możliwo- ści, które stwarza jego Alma Mater. Prof.drhab. JerzyPiotrGwizdała RektorUniwersytetu Gdańskiego Na Uniwersytecie Gdańskim prężnie działa uczelniane biuro karier – Biuro Karier UG, którego działalność wspiera studentów w wejściu na rynek pra- cy. Oferta biura jest stale dostosowywana do aktualnych trendów. Biuro Karier UG nie tylko pośredniczy, dzięki bogatej bazie ofert, w znalezieniu możliwości pracy, praktyk i staży, ale także organizuje m.in . Akademic- kie Targi Pracy (największe tego typu wydarzenie na Pomorzu), szkole- nia z kompetencji miękkich, jak i spotkania z pracodawcami. Jednostka prowadzi również indywidualne i grupowe doradztwo zawodowe oraz oferuje studentom coaching. Biuro bierze także udział w dużych wyda- rzeniach jako partner projektów. Przykładem jest zakończony w marcu tego roku projekt „Pozytywne Biuro Karier”, którego celem było zwiększe- nie zatrudnienia 100 biernych zawodowo osób młodych, poniżej 30. roku życia, z województwa pomorskiego. Z kolei w październiku rozpocznie się realizacja projektu „PROgram Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego” (Pro- UG), w ramach którego Biuro Karier UG będzie miało za zadanie przepro- wadzić indywidualne doradztwo zawodowe dla 600 studentów. Ponadto na uczelni odbywa się wiele innych wydarzeń kształtujących przedsię- biorczość i wspomagających start na rynku pra- cy. W zeszłym roku zainteresowani mogli wziąć udział np. w 3-dniowym wydarzeniu „UGryź to! Wpadnij na biznes!” i dzięki ekspertom różnych dziedzin dokształcić się w 3 obszarach tematycz- nych: rozwój, start-up i finanse oraz marketing i media społecznościowe. Zachęcam studentów do korzystania z tego rodzaju wsparcia na po- czątku swojej drogi zawodowej. Prof.nadzw.drhab. AnnaSiewierska-Chmaj RektorWyższejSzkoły Europejskiej im.ks.JózefaTischnera Czas studiów warto wykorzystać nie tylko na naukę, ale także na zdoby- wanie różnorodnych doświadczeń i budowanie sieci kontaktów. I, wbrew dość powszechnej wśród studentów opinii, to nie musi być staż w wiel- kiej korporacji, gdzie stażysta wykonuje powtarzalne, wręcz mechaniczne czynności. Praktyka w małych, lokalnych przedsiębiorstwach, w rozwijają- cych się dopiero start-upach bywa bardziej przydatna, gdyż uczy większej kreatywności, wymaga odnalezienia się w różnych działaniach i pozwala na poznanie specyfiki kilku, często bardzo odmiennych stanowisk pracy. A to dla potencjalnego pracodawcy jest niezwykle istotne. Serdecznie namawiam studentów na udział w wolontariacie – tak w polskich, jak i międzynarodowych przedsięwzięciach. Jest coraz więcej sprawdzonych organizacji non profit, zajmujących się wsparciem w róż- nych obszarach – od pomocy w hospicjach, przez działania proekologiczne, po wolontariat me- dyczny w krajach rozwijających się. To nieocenio- na możliwość zdobycia doświadczenia, niemal nieosiągalnego w przypadku zwykłych praktyk, ale także szansa na zobaczenie świata i poznanie interesujących ludzi. I to chyba kluczowa rzecz! Z mojego osobistego doświadczenia wynika, że to właśnie jest najcenniejsze – zbudowanie własnej sieci kontaktów. Nigdy nie posiądziemy wiedzy absolutnej, ale ważne, żeby wiedzieć, do kogo zadzwonić i kogo o co zapytać. Forum Rektorów ekspert / Specjalnie dla Eurostudenta

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=