eurostudent wydanie karierowe luty-marzec 2019
lopment”, w ramach którego przeprowadzono badania wśród liderów odpowiedzialnych za rekrutację do pionów bizne- sowych HR i IT. Co prawda, an- kietowani wśród deficytowych umiejętności na trzech pierwszych miejscach wymieniają kompeten- cje techniczne: przetwarzanie i analizę danych (w tym Business Intelligence) – 80% wskazań, data science (metody, modele, algorytmy do uzyskiwania wiedzy z różnego rodzaju zbiorówdanych) – 78%, programowanie – 77%. Jednak na dalszych miejscach znajduje się szereg kompetencji miękkich: umiejętnośćwspółpracy i pracyw zespole – 76%wskazań, umiejętność oceny, wnioskowania i podejmowania decyzji – 73%, myślenie abstrakcyjne / kreatyw- ność – 73%, umiejętności inter- personalne, komunikacja – 68%, inteligencja emocjonalna, kompe- tencje społeczne – 65%. Coraz większa rola kompetencji miękkich w sektorze IT stanowi szansę na przebranżowienie dla osób, które wcześniej nie miały z tym rynkiem nic wspólnego. Nie chcesz rozpoczynać kolej- nego kierunku studiów? Można zauważyć rosnącą popularność bootcampów (intensywnych kur- sów programistycznych), kursów programistycznych, szkoleń on- line czy darmowych ebooków, mających ułatwić start w branży. Przy firmach programistycznych powstają również akademie pro- gramowania. Część firm boryka- jących się problemami kadrowymi w pionie IT sama oferuje swoim pracownikom taką drogę prze- branżowienia. Płatne kursy, ma- jące przygotować uczestników do rozpoczęcia pracy w IT, to sto- sunkowo droga inwestycja, dlate- go zazwyczaj decydują się na nie osoby już aktywne na rynku pracy. Jednak biorąc pod uwagę zarobki w branży IT, jest do wydatek, któ- ry na pewno się zwróci. Potrzebna jest jednak determinacja – proces przebranżowienia trwa zazwyczaj od 6 do 12 miesięcy i wymaga du- żego nakładu pracywłasnej. Jakzacząć? To, czy aby zacząć karierę w IT, należy skończyć studia informa- tyczne, jest często dyskutowanym tematem. Narzędzia pracy progra- misty bardzo szybko się zmieniają, podczas zajęć związanych z pro- gramowaniem zazwyczaj nie roz- wiązuje się problemów, z którymi w późniejszym życiu zawodowym można się spotkać w konkretnej firmie. Jednak zajęcia teoretyczne – logika czy analiza – uczą abstrak- cyjnego myślenia, rozwijają nasze umiejętności i „trenują” mózg, dzię- ki czemu w przyszłości łatwiej bę- dzie namprzyswajać nowąwiedzę. Warto również dołączyć do koła naukowego – tam spotkasz innych pasjonatów IT, być może zaintere- sowanych tą samą technologią czy językiem programowania. Praktyki i staże Gdy nabędziesz już podstawo- we umiejętności, rozejrzyj się za praktyką lub stażem. Jak znaleźć odpowiednią ofertę? Zacznij od zapoznania się z ogłoszeniami biura karier swojej uczelni i z ofi- cjalnymi stronami firm posiada- jących piony IT w twojej okolicy. Wiele z nich prowadzi nabór na praktyki i staże – całoroczne, let- nie, w ograniczonym lub pełnym wymiarze godzin, dla studentów z różnym stopniem zaawansowa- nia (na niektóre programy możesz aplikować nawet po pierwszym roku studiów). Opcji jest wiele, więc na pewno uda ci się znaleźć ofertę odpowiadającą twoim zainteresowaniom. Część firm z tego sektora prowadzi również programy mentoringowe dla stu- dentów, dlatego warto dokład- nie zapoznać się z ich stronami karierowymi. Praktyki i staże to nie tylko szansa na sprawdze- nie swoich umiejętności tech- nicznych, ale, co równie ważne, także okazja współpracy z dużą organizacją, poznania jej know- -how, środowiska biznesowego, w którym funkcjonuje, a także charakterystyki pracy w branży. Najlepszym praktykantom i sta- żystom często oferowane jest także przedłużenie współpracy. Z roku na rok zainteresowanie branżą IT rośnie – specjalistów nadal brakuje, przez co rosną również zarobki w tym sektorze. Jak przewidują eksperci, trend ten ma utrzymać sięwnajbliższych la- tach. Najważniejsze jest zdobycie pierwszego doświadczenia, dla- tego podczas studiówwarto brać udział w praktykach i stażach. Pola Szczepańska IT/ www.eurostudent.pl Forum Rektorów Uczelnietechniczneramię wramięzbiznesem Politechnika Koszalińska od lat współpracuje z przedsiębiorcami w zakresie kształcenia studen- tów. Ułatwiamy studentomudział wpraktykach za- wodowych, stażach, pośredniczymy w kontaktach student – pracodawca. Konsultujemy się z przed- siębiorcami w zakresie programów kształcenia, aby treści programowe odpowiadały ich oczekiwa- niom. To świadczy o tym, że uczelnia dostosowuje kierunki kształcenia do potrzeb i wymagań rynku, reaguje na zmieniające się trendy w zatrudnianiu. Organizujemy dla studentów zajęcia prowadzone przez praktyków. Studenci przygotowują prace dyplomowe w porozumieniu z przemysłem. Mogą oni realizować praktyki w 160 instytucjach i podmiotach gospodarczych, z którymi uczelniapodpisałaumowy owspółpracy. Są toprzed- siębiorstwa, urzędy, agencje rządowe, jednostki samorządu terytorialnego, sto- warzyszenia, regionalne oddziały koncernów.Właściwie niema branży, wktórej studenci nie mogliby zdobywać pierwszych doświadczeń zawodowych. Prak- tyki często kończą się zatrudnieniemstudentówpo zakończeniu nauki. Bardzo efektywną formą współpracy są staże organizowane w ramach projektów unijnych.Wtej chwili uczelnia realizuje„Programstaży dla studentówWydziału Elektroniki i Informatyki Politechniki Koszalińskiej”,skierowany do studentów informatyki. Odbywają oni płatne, 360-godzinne staże w firmach zgodnych z ich profilem kształcenia. Dzięki temu zdobywają praktyczne doświadczenie uzupełniające ichwiedzę ze studióworaz dostają szansę na pracę. Jedna z firm przyjęła na staż 21 studentów, a 12 z nich otrzymało propozycję zatrudnienia. Kolejną formąwspółpracy jest tworzenie studiówwporozumieniu z podmiota- mi gospodarczymi, pod zapotrzebowanie konkretnychprzedsiębiorstw.W2016 r. Politechnika Koszalińska uruchomiławswojej filii wSzczecinku, wspólnie z fir- mą Kronospan, kierunek Inżynieria i AutomatyzacjawPrzemyśleDrzewnym, na którym kształcimy specjalistów z zakresu przemysłu drzewnego. Często sami przedsiębiorcy zgłaszają się do nas, szukając wśród studentów potencjalnych kandydatów do pracy. Przykładem jest firma Energa-Operator, od wielu lat sponsorująca stypendia na kierunku Energetyka. Stypendyści dostają przez 10 miesięcy po 1200 zł. Mają też szanse na późniejsze zatrudnieniewfirmie. Prof.TadeuszBohdal RektorPolitechniki Koszalińskiej
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=