eurostudent wydanie karierowe luty-marzec 2019

Bankowość przenosi się do in- ternetu – to już nie trend, a fakt. Liczba tradycyjnych placówek bankowych się zmniejsza, Po- lacy przenoszą transakcje do sieci – w III kwartale 2018 r. do- konano w ten sposób 19,2 mln operacji kartą na łączną kwotę 3,4 mld złotych. W stosunku do poprzedniego kwartału war- tość ta wzrosła o 19%. Znaczą- cy udział w tym procesie miała zapewne popularyzacja Apple Pay i Google Play – z mobilnego „portfela” mogą już korzystać klienci większości największych banków w Polsce. Jest to trend widoczny na całym świecie – jak wynika z raportu „The State of Mobile 2019” w ubiegłym roku użytkownicy z całego świata po- brali aplikacje finansowe i ban- kowe 3,4 mld razy. W Polsce, jak podaje Związek Banków Pol- skich, w III kwartale 2018 roku było 7,9 mln aktywnych użyt- kowników bankowych aplikacji mobilnych (czyli takich, którzy logowali się do swojej aplikacji co najmniej raz w miesiącu). Aplikacjemobilne, BLIK Polskie instytucje finansowe są światowym liderem we wpro- wadzaniu nowinek technolo- gicznych. Po raz drugi aplikacja mobilna jednego z polskich ban- ków zwyciężyła w prestiżowym rankingu Retail Banker Interna- tional, pokonując takich gigan- tów jak JP Morgan Chase czy Bank of America. Według da- nych Związku Banków Polskich, już ponad 17 mln Polaków ak- tywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Prawie połowa z nich używa także aplikacji mobilnych na telefon lub ta- blet. Klienci większości banków mogą już korzystać z Apple Pay i Google Play, dzięki czemu mogą zrezygnować z noszenia portfela i wykonywać wszystkie płatności przy użyciu telefonu komórkowego. Płacić można również za pomocą smartwat- cha lub AppleWatcha (tylko w sklepach stacjonarnych), jed- nak, przynajmniej na razie, opcja ta jest zdecydowanie mniej po- pularna i można z niej korzystać w ograniczonej sieci sklepów. O krok dalej poszedł rosyjski gigant na rynku bankowości – Sbernak testuje możliwość do- konywania płatności za pomocą odcisku palca. Z rozwiązań bio- metrycznych, choć nie w tak szerokim zakresie, korzystają także polskie banki. Logowanie do aplikacji mobilnej za pomo- cą odcisku palca lub Face ID staje się alternatywą wobec tradycyjnego logowania, pod- czas którego użytkownik musi ręcznie wpisać login i hasło. Inne stosowane zabezpiecze- nia biometryczne to m.in. skan tęczówki oka oraz zapis układu naczyń krwionośnych w kciuku. Banki wprowadzają do swoich aplikacji mobilnych również inne funkcjonalności – udogod- nienia dla osób niewidomych i niedowidzących czy możliwość wspierania instytucji charyta- tywnych z poziomu aplikacji. Metody płatności zrewolucjoni- zował również BLIK. W 2018 r. za pomocą tego rozwiązania zrealizowano 91 mln transakcji o wartości ponad 12 mld zło- tych. Głównie są to płatności w internecie, wzrost zanoto- wały także dokonywane tą metodą wpłaty i wypłaty z ban- komatów (13% ogółu transak- cji w IV kwartale 2018 roku) i przelewy na numer telefonu – w tym samym okresie było ich 2,06 mln. Obsługa aplikacji mobilnych i bankowości internetowej nie może obyć się bez specjali- stów IT: programiści, testerzy aplikacji, administratorzy apli- kacji, specjaliści ds. utrzymania bankowości internetowej i mo- bilnej – potrzebuje ich każda in- stytucja finansowa, która chce rozwijać swoją działalność w in- ternecie. Analityk danych Wspó ł c zesna bankowoś ć , w dobie zmniejszającego się znaczenia tradycyjnych placó- wek bankowych i klasycznego doradztwa, w związku z prze- noszeniem się znacznej czę- ści wykonywanych transakcji do internetu, wymaga przede wszystkim umiejętności anali- tycznych. Dynamiczny rozwój technologiczny, wymagana wiedza z zakresu programo- IT wbankowości – wybierz branżę przyszłości Nowoczesne technologie, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, nowoczesnemetody identyfikacji klientów, coraz szerszy wybór bankowych aplikacji mobilnych – współczesna bankowość stawia na innowacje. Jednak aby sprostać oczekiwaniomklientóww zakresie nowoczesnych rozwiązań, instytucje finansowe potrzebują zaplecza w postaci specjalistów IT. wania, matematyki, statystyki, a nawet psychologii sprawia- ją, że analityk danych jest za- wodem deficytowym. Na tym stanowisku najważniejsza jest praktyka, dlatego niektóre in- stytucje finansowe, borykając się z brakiem odpowiednich kandydatów na to stanowisko, prowadzi wewnętrzne kur- sy i szkolenia dokształcające pracowników w tym zakre- sie. Umiejętności analityczne przydadzą się także osobom zajmującym się zarządzaniem kampaniami ERM. Sztuczna inteligencja i uczeniemaszynowe Banki wychodzą naprzeciw po- trzebom klientów – tradycyjny, profesjonalny doradca nie za- wsze jest dostępny. Chatbot, wyposażony w sztuczną inteli- gencję, na stronie internetowej – jest gotów odpowiedzieć na palące pytania o każdej porze raport/ www.eurostudent.pl W Alior Banku wiemy, że onboarding nowego pracownika rozpoczyna się już wtedy, gdy kan- dydat w ramach procesu rekrutacji decyduje się na przyjęcie oferty pracy. Za jego efektywny przebieg odpowiada zarówno menedżer za- trudniający, jak i dział HR. Kolejny etap to szko- lenie wdrożeniowe. Czas trwania tego etapu jest uzależniony od obszaru, do którego dołącza nowy pracownik (maksymalnie miesiąc). Tutaj odpowiedzialność leży po stronie trenerów pro- wadzących szkolenia. Ostatnim etapem onbo- ardingu są pierwsze 3 miesiące pracy. To czas, po którym nowy pracownik powinien już w pełni poznać oraz zrozumieć swoje zadania, cele, ze- spół i organizację. Odpowiedzialność za ten etap spoczywa na menedżerze zatrudniającym. Agata Komender Menedżer Zespołu Pozyskiwania Talentów

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=