eurostudent wydanie karierowe styczeń 2019

Mimo że, jak wynika z raportu „Polska jest Mobi 2018”, od 2016 r. nie obserwujemy tak dynamicznego wzrostu liczby smartfonów, jak w latach poprzednich (w 2017 r. posia- danie co najmniej jednego deklarowało 64% Polaków), to zauważalnie rośnie intensyw- ność wykorzystania kanału „mobile”. Smart- fon jest wykorzystywany jako „podręczny” komputer, dzięki któremu możemy załatwić już wszystkie sprawy, a nawet przestać ko- rzystać z tradycyjnego komputera. Najpopu- larniejsze aplikacje mobilne dalej zwiększają swoje zasięgi, ale zauważalny jest również trend migracji konsumentów treści mobil- nych z aplikacji do przeglądarek mobilnych. Najczęściej używane funkcje Potwierdzają to wyniki badania Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Honor. Młodzi Europejczycy wykorzystują smart- fony do „podstawowych zadań”, takich jak telefonowanie i kontaktowanie się za po- mocą wiadomości tekstowych (odpowied- nio 92% i 83%). Za najważniejsze funkcje swoich urządzeń uważają: fotografowanie (87%), korzystanie z mediów społeczno- ściowych (78%), czytanie e-maili (83%) i przeszukiwanie internetu (80%) – bli- sko połowa pytanych umieściła je w gru- pie najważniejszych funkcji smartfona. Co ciekawe, kobiety znacznie częściej niż mężczyźni traktują smartfony jako narzę- dzia do korzystania z mediów społeczno- Świat w smartfonie Coraz trudniej wyobrazić sobie kieszeńmłodego człowieka bez smartfona. Już prędzej możewniej zabraknąć portfela, zwłaszcza że telefon zyskuje również popularność jako środek płatniczy. Postępująca smartfonizacja towielemożliwości znacznie ułatwiających codzienne życie, ale tymbardziej należy pamiętać o uaktualnianiuwiedzy z zakresu bezpieczeństwa danych, e-zakupówczy bankowości elektronicznej. finanse/ ściowych (83% vs. 73%), fotografowania (91% vs. 84%) i wysyłania oraz odbierania wiadomości tekstowych (90% vs. 77%). Młodzi korzystają ze smartfonów W ujęciu międzynarodowym młodzi Polacy używają smartfonów do komunikowania się, utrwalania ważnych momentów i przeszu- kiwania internetu. Zauważalnie częściej niż pozostali pytani fotografują i nagrywają wi- deo, przeszukują internet. Czechówwyróżnia upodobanie do grania na smartfonach. Z ko- lei młodzi Finowie najintensywniej w bada- nej grupie korzystają z komunikatorów (78%). Węgrzy zdecydowanie nie są fanami SMS-ów i MMS-ów – wskazywali na nie najrzadziej ze wszystkich pytanych, być może dlatego, że chętniej korzystają z komunikatorów interne- towych (61%). Reprezentanci tzw. pokolenia Z (wiek 15-24 lata) chętniej używają smartfo- nów w celach rozrywkowych, do grania i ko- munikowania się ze znajomymi przez media społecznościowe. Nieco starsi użytkownicy, w wieku 25-38 lat (tzw. pokolenie Y), znacz- nie częściej postrzegają swój smartfon jako narzędzie pracy i „tradycyjnej” komunikacji (sprawdzanie poczty elektronicznej, rozmowy, SMS-y i MMS-y). Media społecznościowe Do najpopularniejszych w Polsce me- diów społecznościowych należą Facebook (82% korzystających), YouTube (79%) i Instagram (28%). Z kolei wśród komu- nikatorów dominują: Messenger (66%), WhatsApp (24%) i Skype (20%). Jednak ko- munikowanie i rozrywka to nie jedyne ob- szary, które czynią smartfony nieodłącznymi towarzyszami codziennego życia. Jak wynika z raportu NetB@nk, opublikowanego przez Związek Banków Polskich, blisko połowa (46%) aktywnych klientów bankowości in- ternetowej to także użytkownicy aplikacji mobilnych. Na koniec III kwartału 2018 było ich niemal 7,9 mln, czyli, licząc od stycznia 2018 r., więcej aż o 25%. Ponadto, przywo- łując raz jeszcze dane z raportu „Polska jest Mobi 2018”, warto wskazać, że aż 50% Pola- ków deklaruje, że chciałoby mieć dostęp do usług instytucji państwowych online. Rozwój usług publicznych w tym kierunku wydaje się nieunikniony. Z pewnością kolejne funkcjonalności udo- stępniane w smartfonach będą zwiększać ich popularność. Tym istotniejszy jest więc rozwój umiejętności optymalnego i bez- piecznego korzystania z licznych aplikacji, za pomocą których już dziś zarządzamy swoimi danymi osobowymi, pieniędzmi czy nawet kontem bibliotecznym. Warto pa- miętać, że tylko w połączeniu z rozsądkiem i uwagą używanie nowych technologii bę- dzie dla nas miłe, łatwe i przyjemne. Michał Polak www.eurostudent.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=