eurostudent wydanie specjalne czerwiec-wrzesień 2020

kariera / www.eurostudent.pl Pandemia COVID–19 wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w którychmusieliśmy przystosować się do zasad bezpieczeństwa i dystansu społecznego. Zmieniły się także sposoby planowania kariery – pracodawcy szybko dostosowali się do nowych warunków, adaptując procesy rekrutacyjne do kanałów online. Jak wynika z badania Antal „Puls rynku specjalistów imenedżerów”, przeprowadzonego na przeło- mie marca i kwietnia 2020 roku wśródniemal 300firm, aż51proc. pracodawców ma w planach prowadzenie nowych procesów rekrutacyjnychnastanowiskaspe- cjalistyczneimenedżerskie.Jedno- cześniefirmyostrożniepodchodzą do kwestii redukcji zatrudnienia – tylko3proc. ankietowanychwska- zało,żeplanujewiększezwolnienia w ramach tej grupy zawodowej. Jako największewyzwaniaw cza- sie pandemii respondenci badania podali zapewnienie bezpiecznych warunków pracy (60 proc.) i do- stosowanie zakresu obowiązków pracownikówdowymogówpracy zdalnej (43proc.). Rekrutacja w trybie online Wzwiązku z pandemią koronawi- rusa wiele firm zaczęło pracować w trybie zdalnym. Również re- krutacje są prowadzone online za pomocą różnych komunikatorów i aplikacji – może to być Skype, Microsoft Teams, Google Meet czy w niektórych przypadkach wewnętrzne narzędzie wykorzy- stywane przez daną firmę. Osoby aplikujące na dane stanowisko powinnyuzbroić sięwcierpliwość, ponieważ ze względu na to, że działy HR musiały zmienić swoje funkcjonowanie, czas oczekiwania na odpowiedź zwrotną może się wydłużyć – jeśli brak informacji na tematwyniku procesu rekrutacyj- negonas niepokoi, warto skontak- tować się z rekruterem. Pandemia wpłynęła także na dalsze etapy zatrudniania – po przyjęciu oferty umowa z kandydatem jest podpi- sywana zapośrednictwemkuriera bądź w firmie, przy ograniczonej liczbie osób i z zachowaniemzale- ceńsanitarnych.Samorozpoczęcie pracymożebyćodsuniętewczasie, comoże stanowić pewne ułatwie- nie w zmianie miejsca zatrudnie- nia dla kandydatów, którzy mają 3-miesięczny okres wypowiedze- nia. To, jak przebiega onboarding, zależy od polityki danej firmy, jednaknajczęściej jest onprzepro- wadzany online. Nowi członkowie zespołu otrzymują dostęp dowe- wnętrznych platform, kursówon- line czywebinariów. Jak się przygotować? Wiele firm przed samą wideoro- zmową przeprowadza testy onli- ne – sprawdzają one umiejętności analityczne kandydatów czy zna- jomość językówobcych. Jeśli ten etap zakończy się pozytywnie, rekruter zaprosi nas na rozmowę online. Przede wszystkim warto pamiętać o przygotowaniu me- rytorycznym– chociaż spotkanie nie odbywa się twarzą w twarz, jest to najważniejsza część pro- cesu rekrutacyjnego. Powinniśmy dowiedzieć się jak najwięcej na temat profilu działalności organi- zacji, do której aplikujemy, i spe- cyfiki działu, do którego chcemy dołączyć–takie informacjemożna zazwyczaj znaleźć w zakładce ka- rierowej na stronie internetowej firmy. Warto również przeanali- zować swoje dotychczasowe do- świadczenie zawodowe, mocne i słabe strony, a takżemotywacje, jakimi kierowaliśmy się, wybiera- jąc danego pracodawcę. Dobrym pomysłembędzie przygotowanie pytań, które chcielibyśmy zadać rekruterowi czy potencjalnemu przełożonemu. Już na tymetapie warto dowiedzieć się, jakiemożli- wości rozwoju oferuje namfirma, jakwyglądawniej ścieżka kariery, pakiet oferowanych szkoleń czy dokładny zakres naszych przy- szłych obowiązków. Kwestia techniki Przed rozmową rekrutacyjną online należy zadbać o kwestie techniczne. Na początku warto upewnić się, za pośrednictwem jakiego komunikatora lub aplika- cji będzie się ona odbywać. Jeśli jest to dla nas obce narzędzie, zapoznajmy się z nim wcześniej – możemy poprosić kogoś znajo- mego o pomoc w przeprowadze- niu próbnej rozmowy. Kolejną rzeczą, którą trzeba sprawdzić, jest działanie sprzętu: kamerki, głośnika, mikrofonu, modemu czy routera. Aby nic nas nie za- skoczyło, warto zadbać o to, żeby załadować baterię komputera lub mieć pod ręką powerbank. Oczywiście, nawet jeśli wszystko starannie przygotujemy, mogą za- istnieć jakieś problemy technicz- ne – rekruterzy są wyrozumiali pod tymwzględem, jeśli rozmowa nie może się obyć z powodu tego typu usterek, przekładana jest na inny termin, aby odbyła sięwnie- stresującychwarunkach. Rekrutacja online, która do nie- dawna była wykorzystywana tylko w części firm, dziś stała się codziennością. Warto pamiętać o tym, że oprócz kwestii technicz- nych – wideorozmowa wymaga od nas posiadania odpowiednie- go sprzętu – nadal najistotniejsze pozostaje przygotowanie mery- toryczne, pokazanie naszej moty- wacji i chęci rozwoju. IdaBuchwald Nowa era rekrutacji Jak Państwa firma zmieniła podejście do rekrutacji? JakierozwiązaniaPaństwowprowadzili,abyprzyciągnąć do siebie pracowników? Pandemiazaskoczyławszystkich ipostawiłaprzednami liczne wyzwania.Musieliśmyszybkodostosowaćsiędozmienionych okoliczności. Oswojenie się z nową sytuacją i przeniesienie procesów w przestrzeń cyfrową wymagało czasu, jednak z dumąmogę powiedzieć, że daliśmy radę. Nasz bankmusiał nie tylko poradzić sobie organizacyjnie z przejściemw tryb pracy zdalnej. Ze względu na rolę, jaką pełnimy w gospodar- ce, musieliśmy szybko przygotować i wdrożyć rozwiązania pomocowe dla przedsiębiorców. Dzięki współdziałaniu i za- angażowaniu poradziliśmy sobie z jednym i drugim. Wprowadziliśmy specjalne narzędzie, dzięki któremu zdal- nie prowadzimy rekrutacje. To sposób bezpieczny i komfor- towy zarówno dla nas, jak i kandydatów. Korzystamy też ze Skype’aczy innychkomunikatorów.Zewzględunaodwołanie bądź przełożenie targówpracy czy innychwydarzeń zaanga- żowaliśmy się wwebinary, hackatony online czy konferencje, które odbywają się zdalnie. Cały czas działa też nasza gra internetowa :https://bgk-gra.pl/. Anna Krawczyk Ekspert ds. Rekrutacji i Employer Brandingu BGK

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=