eurostudent wydanie inżynierskie marzec 2020

Biuro Informacji Kredytowej to największy w kraju zbiór danych kredytowych i pożyczkowych. Skoro Jacek ma kredyty jako klient indywidualny i jako przed- siębiorca, to wszystkie informa- cje na temat jego zobowiązań, są w BIK-u. Cały sektor bankowy przekazuje do BIK-u regularnie in- formacje o udzielonych kredytach, pożyczkach, kartach kredytowych czy poręczeniach. BIK jest więc centralnym elementem systemu wymiany informacji kredytowej i gospodarczej w Polsce. Tworzy go ponad 700 instytucji. Jeśli Jacek będzie chciał wziąć kredyt, bank sprawdzi jego dotychczasową hi- storię kredytową w BIK-u, ponie- waż jest zobowiązany do oceny zdolności kredytowej, żeby zmini- malizować ryzyko udzielenia kre- dytu, który nie zostanie spłacony. Historia jednej tożsamości Poznajcie Jacka. Ma 29 lat, żonę Kasię i córkę. Jest przedsiębiorcą i prowadzi firmę świadczącą usługi remontowo-budowlane. Kilka lat temu kupił mieszkanie na kredyt. Zdarzałomu się kupić coś na raty. Wbankuma otwartą linię kredytową dla swojej firmy, korzysta z kart kredytowych jako Jacek i jako przedsiębiorca. Czy BIK coś wie na jego temat? Nieukradną mutożsamości Ponosimy odpowiedzialność za decyzje, które podejmujemy, ale coraz częściej zdarza się, że ktoś podszywa się pod nas, niszcząc to, na co pracuje się latami. Zjawi- sko kradzieży danych osobowych i wyłudzeń staje się codziennością. Jacek jest rozsądny, ale większość z nas dzieli się swoimi danymi na prawo i lewo. Gdy trafią w nie- powołane ręce, stają się kluczem do wyłudzenia pieniędzy, które ktoś musi spłacać. I tu wróćmy do BIK-u, którywprosty sposóbmoże ochronić każdego z nas przed wy- łudzeniem kredytu, zrobieniem na nasze konto zakupów na raty czy podpisaniem umowy. Dzięki temu, że BIKwspółpracuje zewszystkimi bankami, z największymi firmami wywiad/finanse pożyczkowymi i Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor, może informować nas każdorazowo, kiedy ktoś pyta o naszą histo- rię kredytową w BIK, w związku z próbą zaciągnięcia zobowiązania na nasze dane. JakdziałaAlert? Załóżmy, że ktoś np. ukradł Jac- kowi jego dowód osobisty i chciał wyłudzić kredyt na jego konto. Jak zadziała Alert? Jacek otrzyma powiadomienie sms lub e-mail, kiedy bank bądź firma pożyczko- wa wyśle zapytanie o niego do BIK-u. Dowie się, jaka instytucja pyta o niego, czyli gdzie najpraw- dopodobniej dochodzi do wyłu- dzenia i pod jaki numer powinien zadzwonić. BIK natychmiast prze- każe informację do tejże instytucji o kwestionowaniu zapytania. Ktoś może zapytać, czy ten system rze- czywiście ma szansę zadziałać. Tak, bo cały sektor bankowy składa za- pytania do BIK. Do tego dochodzą wszystkie zapytania o Jacka, jakie trafią do Biura Informacji Gospo- darczej InfoMonitor. Alert BIK może ochronić go nie tylko przed wyłudzeniem kredytu czy pożycz- ki, ale też np. wyłudzeniem abona- mentu komórkowego. To w pełni zautomatyzowana ochrona dzia- łająca 24/h, 7 dni w tygodniu. reklama zależą od kierunku studiów. Tak samo w ocenie ryzyka matema- tyk czy fizyk kooperuje z ekono- mistą na równych prawach. Dalej oczywiście prawnicy, którzy już od kilku lat są potrzebni nie tyl- ko w departamentach prawnych. Z kolei jeden z dużych banków zatrudnił ostatnio kilku dobrych polonistów, aby komunikacja z klientem opierała się o bardziej zrozumiały i przystępny język. Możliwości dla „nieekonomi- stów” nie brakuje. Czy są jakieś uniwersalne kom- petencje, które powinien sta- rać się rozwijać w sobie każdy młody człowiek bez względu na branżę, w jakiej pracuje? Myślę, że na etapie zaczy- nan i a pracy l ep i e j mówi ć o umiejętnościach i nawykach, niż o kompetencjach, bo te przyj- dą po pierwszych latach praktyki. Ale może to jest tylko kwestia słów. Na pewno powinien być co najmniej oswojony z narzędzia- mi informatycznymi, przydatny- mi w biurze do edycji tekstu czy tworzenia prezentacji. Następnie ważna jest gotowość do pozna- wania nowych rzeczy i otwartość na inne rozwiązania niż te, któ- re wynieśliśmy z uczelni. Jak już wspomniałem, dzisiaj młodzi są bardziej pewni siebie, i to dobrze. Ale nie znam uczelni, która przy- gotuje swojego absolwenta do rozwiązywania każdego problemu, który napotka w pierwszej pracy. Tak nie jest. Te umiejętności daje tylko praktyka, i trzeba mieć tego świadomość, a czasem nawet tro- chę pokory wobec realiów, które zastaje się w nowej jakościowo, a innej niż uczelnia, strukturze pierwszej firmy, do której trafimy po studiach. Jakiego absolwenta studiów wyższych potrzebuje dziś pol- ska gospodarka? Dobrzewykształconegow ramach studiów, które skończył, otwarte- go na nowe wyzwania, gotowego do podnoszenia swoich kwalifika- cji, znającego najbliższe zawodo- we otoczenie, ale też mającego kontakt ze światem głębszy niż tylko internetowe portale infor- macyjne i rozrywkowe. Na koniec – gdyby miał Pan udzielić jednej rady dzisiejsze- mu studentowi ruszającemu na podbój rynku pracy, jak ona by brzmiała? Miej ambicję osiągnięcia sukcesu – rozumianego w różny sposób – nie bój się porażek, miej zaufanie do siebie, ale ufaj też innym.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=