E-wydanie_Eurostudent_Karierowy

54 Praca dla inżyniera – morze możliwości Branża inżynierska stwarza tak wiele możliwości, że trudno znaleźć podobną do niej. Mamy tu praktycznie wszystkie możliwe style pracy: od „biurowego”, przez laboratoria, produkcję, po wykonywanie zadań w terenie, na placu budowy, w miejscu wydobycia, czasami w ekstremalnych warunkach geograficznych i pogodowych. Jest projektowanie, nadzór produkcji, są badania naukowe, kontrola jakości, planowanie. Można specjalizować się w projektowaniu narzędzi, gotowych produktów albo procesów technologicznych. Jest miejsce dla tych, którzy lubią szkolić, i dla takich, którzy nad kontakty z ludźmi przedkładają samodzielną pracę w jednoosobowym zespole. Branża inżynierska to przede wszystkim szeroki wybór stanowisk i pracodawców. Są to m. in.: instytucje państwowe, nauko- we, małe biura konstrukcyjne i duże przed- siębiorstwa działające na rynku krajowym i europejskim. Albo wielkie, międzynaro- dowe korporacje wyznaczające kierunek rozwoju techniki w swojej specjalności. Każdy model organizacji ma swoją specy- fikę. W małych zespołach można łatwiej odnaleźć doświadczonego inżyniera, z któ- rym uda się wejść w relację uczeń – mistrz i poznać praktyczną stronę swojego zawodu od podszewki. Większe firmy zazwyczaj stwarzają okazję pracy przy złożonych, wysokobudżetowych projektach. Wiąże się to z większą swobodą wyboru, dostępem do nowoczesnych narzędzi projektowych, szkoleń, wyjazdów zagranicznych. Wielkie przedsiębiorstwa i korporacje mogą być pomysłem na wieloletnią pracę w jednej instytucji. Rozbudowana struktura pio- nowa i pozioma daje możliwość migracji między projektami, zmiany stanowiska lub specjalizacji w obrębie tej samej grupy zaszeregowania albo awansu pionowego: na stanowisko lidera, kierownika projektu, wydziału itd. Różnorodne warunki pracy Firmy działające na rynku globalnym oferują młodym inżynierom programy szkoleniowe realizowane równolegle w kilku krajach. Udział w takim programie stwarza okazję do pozna- nia firmy od podstaw, wyjazdu do oddziałów w innych krajach oraz pracy w różnych warun- kach. Uczestnictwo w programie trwa kilka lat, daje więc solidne doświadczenie. Relatywnie długi okres trwania programu świadczy o tym, że pracodawcy zależy na związaniu się z mło- dymi inżynierami na wiele lat. S T R E F A E K S P E R T A Inny sposób wdrażania młodego inżyniera może polegać na trwającym kilkanaście mie- sięcy poznawaniu poszczególnych działów firmy. W przedsiębiorstwach działających na rynku budowlanym może to oznaczać migrację pomiędzy pracą na budowie, przy- gotowaniem produkcji, kalkulacjami, zaku- pami, laboratorium, parkiem maszynowym i na koniec w oddziałami firmy za granicą. W międzyczasie młodzi inżynierowie mogą doskonalić umiejętności językowe. Trend polegający na inwestowaniu w mło- dych inżynierów i zachęcaniu ich do po- zostania w firmie przez długi czas jest powszechny. Koszty generowane przez dużą rotację doświadczonych inżynierów, którzy poza doświadczeniem i wiedzą fachową zabierają ze sobą także unikalną wiedzę, nie są korzystne dla firm. Umiejętności miękkie Nie wolno zapominać o kształceniu kompe- tencji miękkich, np. w obszarze przywódz- twa, budowania więzi społecznych, pracy w instytucjach o precyzyjnie zdefiniowanej, rozbudowanej i hierarchicznej strukturze. Piotr Kołaczek T R E F A E K S P E R T A S T R E F A E K S P E R T A S T R E F A E K S P E R T A Umiejętności miękkie są coraz częściej doceniane przez pracodawców zatrudniają- cych inżynierów. Wynika to z ewolucji roli, którą inżynierowie odgrywają w środowisku pracy dziś i będą odgrywać w niedalekiej przyszłości. Oczekuje się od nich łatwo- ści nawiązywania kontaktów z klientami i współpracownikami, motywowania ze- społu, przekazywania wiedzy. Nie każdy inżynier będzie szkoleniowcem, ale niemal każdy projektant i konstruktor powinien skutecznie i szybko porozumiewać się z wy- konawcami i użytkownikami budynku, urzą- dzenia, programu. Te zmiany roli inżyniera mogą docenić osoby, które podczas studiów technicznych zaczęły mieć wątpliwości, czy wybrały dobrą drogę. Przecież bywa i tak, że absolwenci studiów technicznych mają cechy, które wybitnie pre- dysponują ich do pracy z ludźmi. Taki zestaw kompetencji jest coraz bardziej pożądany. Od techniki do zarządzania W branży inżynierskiej można spotkać różne podejścia do szkolenia i pozyskiwania kadry zarządzającej. Wiele firm uznaje

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=