ISSN 1425-9907 facebook.com/Eurostudent WYDANIE 1 (284) 2025 magazyn karierowy WWW.EUROSTUDENT.PL PRAKTYKI STAŻE PRACA WEJDŹ NA WWW.EUROSTUDENT.PL PARTNERZY WYDANIA – ZDROWE OCZY DOŁĄCZ DO NAJLEPSZYCH! PARTNERZY WYDANIA STREFA INŻYNIERA STREFA INŻYNIERA TARGI PRACY KONKURS PRAKTYKI, STAŻE, PRACA ZDROWE OCZY
Zapraszamy do współpracy wspolpraca@feniksmedia.pl www.eurostudent.pl PORTAL www.eurostudent.pl MAILINGI do studentów i absolwentów FACEBOOK facebook.com/eurostudent w wersji drukowanej e-wydanie eurostudent.pl Facebook Wydawca: Feniks Media Group ul. Balicka 136, 30-149 Kraków Redakcja: Redaktor naczelny: Dariusz Wajs Z-ca redaktora naczelnego: Radosław Urban Redaktor prowadząca: Agnieszka Szmuc Korekta: Wacława Parkita Współpraca: Ewa Koczwara, Piotr Kołaczek, Beata Pałac, Łukasz Pieńkowski, Magdalena Wołowiec Koordynator projektu Praktyki Staże Praca: Grażyna Jancik, tel. 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl Studio graficzne: Marcin Masłyk (kierownik studia) Dawid Duszka, Magdalena Gołda, Krzysztof Kusiak Dział produkcji i kolportażu: Krzysztof Chachlowski; tel. 600 064 719, krzysztof.chachlowski@feniksmedia.pl Marketing i reklama: Kierownik marketingu wydawnictwa / Project Manager: Grażyna Jancik, tel. 600 064 711, grazyna.jancik@feniksmedia.pl W magazynie wykorzystano zdjęcia z biblioteki www.gettyimages.com. Zastrzegamy sobie prawo skracania i adiustacji tekstów oraz zmiany tytułów. Materiałów niezamówionych nie zwracamy. Przedruki z Magazynu Akademickiego „Eurostudent” dozwolone są wyłącznie za uprzednią pisemną zgodą wydawcy. Redakcja nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeżeli ich treść lub forma są sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz wydawcy (art. 36, pkt 4 Prawa prasowego). Grafika na okładce: www.gettyimages.com W numerze: Multiwersum audytu, czyli inny wymiar finansów Targi pracy szansą na ciekawą karierę Komunikacja i transparentność – jak pracodawcy powinni zarządzać oczekiwaniami pokolenia Z? BNPL, czyli Buy Now, Pay Later Jak polskie uczelnie wspierają swoich studentów? Polska liderem w sektorze centrów usług biznesowych Inkubator UW i jego BraveCamp Zainspiruj się! Studia – wiele możliwości rozwoju Sezon na inżyniera Pierwsze doświadczenia zawodowe? Zobacz, co oferuje ORLEN! Jak uczelnie techniczne wspierają swoich studentów? Globalny program rozwojowy Power+ Studenci! Czekamy na Was w KGHM! Niedobór talentów 2025 – raport ManpowerGroup Megafon z uczelni Jakie są wady wzroku? Niezbędnik studenta Soczewki ZEISS: komfort i ochrona przed światłem niebieskim Komputerowe badanie wzroku Jak odkupić swój czas Moja wymarzona praca Kalendarium targów KARIERA RAPORT SPECJALNY STREFA EKSPERTA FINANSE FORUM REKTORÓW STREFA EKSPERTA KARIERA „EUROSTUDENT” POLECA „EUROSTUDENT” POLECA INŻYNIER STREFA EKSPERTA/INŻYNIER FORUM REKTORÓW KARIERA INŻYNIER STREFA EKSPERTA/INŻYNIER „EUROSTUDENT” POLECA ZDROWE OCZY ZDROWE OCZY ZDROWE OCZY „EUROSTUDENT” POLECA KONKURS „EUROSTUDENT” POLECA 3 6 14 17 18 20 23 24 25 27 28 30 32 34 36 42 44 46 48 50 52 56
3 ŚWI Ę TA W EY Polska możesz kształtować swój rozwój w ramach różnorodnych zespołów Assurance – prowadzić audyty finansowe lub w zakresie bezpieczeństwa systemów IT, przeciwdziałać korupcji i nadużyciom, usprawniać procesy finansowo-księgowo-sprawozdawcze, doradzać CFO oraz pomagać firmom w raportowaniu działań z zakresu ESG. A to tylko wybrane z wielu możliwości! Buduj swoją profesjonalną markę na projektach dla różnorodnych branż (obsługujemy prawie wszystkie), poznawaj nowe miejsca i ludzi odpowiedzialnych za kluczowe decyzje i procesy. Zdobywaj i rozwijaj najbardziej aktualne i wartościowe rynkowo kompetencje w najkrótszym możliwym czasie. Będziemy wspierać Cię na każdym kroku, by dać Ci pewność, że Twoja kariera w EY zabierze Cię tam, gdzie chcesz. Jak zacząć? Właśnie trwa największa rekrutacja w roku, w ramach której możesz dołączyć do EY w ramach płatnych praktyk lub pełnoetatowej pracy. Jak wygląda proces rekrutacji do działu Audytu EY Polska? 1. Złóż swoje CV 2. Wypełnij test analityczny oraz, jeśli chcesz, kwestionariusz dotyczący wartości EY 3. Porozmawiaj z rekruterem/ką 4. Weź udział w rozmowie biznesowej W trakcie spotkań porozmawiasz z managerami oraz partnerami zarządzającymi, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć rolę audytora. Dowiesz się również wielu ciekawostek z codziennej pracy na projektach. Wszystkie oferty kariery znajdziesz na stronie pracujwey.pl. Jeśli nadal nie wiesz, czy audyt to Twoje miejsce, możesz w bezpiecznym środowisku sprawdzić swoją wiedzę już dziś – zapisując się do X edycji konkursu Audit OdyssEY. Audit OdyssEY to konkurs dla studentów, w którym możesz zdobyć prestiż, pieniądze i ofertę kariery w EY bez procesu rekrutacji. Multiwersum audytu, czyli inny wymiar finansów Zespół Assurance w EY Polska to miejsce, w którym zaczniesz kształtować przyszłość: przedsiębiorców, społeczności, ale przede wszystkim swoją. Nasza praca uwiarygadnia firmy i instytucje na rynku finansowym. Zapewniamy nie tylko zaufanie, ale także możliwości transformacji i zmiany na lepsze. Swoją podróż do multiwersum audytu rozpoczniesz od rejestracji na stronie konkursowej – do gry możesz przystąpić samodzielnie lub w zespole składającym się z 3–4 osób. Na tym etapie zgłębisz nowe obszary audytu, przechodząc przez wszechtest, z pytaniami stworzonymi przez audytorów EY. Następnie – w trakcie kwietniowych warsztatów online – przejdziesz kompleksowo przez proces badania sprawozdania finansowego, zrównoważonego rozwoju i zobaczysz, jak w praktyce działa biznes. Poznasz struktury technologiczne w audycie i sprawdzisz się w pracy zespołowej. Jeśli podczas spotkań wyróżnisz się wiedzą i charyzmą, w maju otrzymasz wejściówkę na Wielki Finał w Warszawie. W tym roku zagrasz o wysoką stawkę – do zdobycia jest oferta kariery w EY, szkolenie ACCA i nagrody pieniężne z puli o łącznej wartości 50 000 PLN. Zarejestruj się już dziś i wejdź do multiwersum audytu na auditodyssey.pl. Zapisy trwają do 21 marca. K AR I E R A
4
5
6 RAPORT SPECJALNY Zobaczmy zatem, dlaczego warto wziąć udział w tego typu wydarzeniu, i sprawdźmy, jakie możliwości rozwoju kariery znajdziemy na targach pracy. Zastanówmy się, w jaki sposób zaplanować swoją obecność na targach pracy, aby efektywnie wykorzystać ten czas. – Targi pracy to jedno z najważniejszych wydarzeń dla studentów i absolwentów, którzy chcą świadomie budować swoją karierę zawodową. To nie tylko okazja do znalezienia pracy, stażu czy praktyk, ale przede wszystkim możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów z pracodawcami i poznania ich oczekiwań. Spotkania twarzą w twarz pozwalają zaprezentować swoje umiejętności i zdobyć cenne wskazówki, które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji – podkreślają organizatorzy Akademickich Targów Pracy 2025 w Łodzi. Dlaczego warto? Dwa razy do roku – wiosną i jesienią – w ośrodkach akademickich odbywa się wiele tego typu wydarzeń karierowych. Można wziąć udział zarówno w dużych targach pracy, organizowanych w interesujących miejscach, takich jak np. stadiony czy centra kongresowe, jak i w mniejszych imprezach targowych, np. na uczelniach. Wybór jest szeroki: dostępne są wydarzenia skierowane do wszystkich studentów i absolwentów, ale też targi sprofilowane pod inżynierów, a nawet osoby studiujące na konkretnych wydziałach. Warto zapoznać się z kalendarzem targów przygotowanym przez magazyn „Eurostudent” Szukasz praktyki, stażu lub pracy? Targi pracy to idealne miejsce do zaplanowania kariery! Czekają na Ciebie liczne oferty, prelekcje, szkolenia, warsztaty, spotkania z rekruterami, a także możliwość skonsultowania CV. Grażyna Jancik Targi pracy szansą na ciekawą karierę i dostępnym zarówno w wydaniu drukowanym i e-wydaniu, jak i na portalu www.eurostudent.pl. – Targi pracy to także szansa na poznanie realiów rynku pracy i oczekiwań firm wobec kandydatów. Bezpośrednia rozmowa z przedstawicielami firm pozwala uzyskać informacje niedostępne w ogłoszeniach rekrutacyjnych, a także lepiej zrozumieć specyfikę różnych branż. Każda firma kładzie nacisk na inne kompetencje – jedne cenią umiejętności techniczne, inne zwracają uwagę na zdolności interpersonalne czy znajomość nowoczesnych technologii – mówi Maja Konopka z Inżynierskich Targów Pracy Best AGH. Targi pracy są kierowane nie tylko dla osób kończących studia czy absolwentów. Czy zatem warto pójść na targi pracy już na początku studiów, kiedy jeszcze nawet nie szukamy pracy? Zdecydowanie tak. – Targi to także świetna opcja dla osób, które nie planują jeszcze aktywnie szukać pracy. Te wydarzenia pozwalają zorientować się w trendach na rynku i dowiedzieć się, na jakie umiejętności warto postawić, aby lepiej przygotować się na przyszłe rekrutacje. Targi pracy dają możliwość poznania środowiska zawodowego, zdobycia cennych wskazówek od specjalistów oraz zwiększenia swoich szans na udany start w karierze – podsumowuje Maja Konopka. Zaplanuj swoją obecność Aby targi pracy przyniosły oczekiwane rezultaty, trzeba się do nich odpowiednio przygotować. Na co zwracać szczególną uwagę? Przede wszystkim należy jasno określić cel naszej wizyty na targach, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie, czego szukamy: praktyki, stażu czy pracy. Zastanówmy się także, w jakiej branży lub zawodzie chcemy się rozwijać, co nas interesuje i w czym jesteśmy dobrzy? Takie przemyślenia pozwolą uniknąć przypadkowych rozmów i nietrafionych pytań. Przeanalizujmy swoje kompetencje, mocne strony, wykształcenie, doświadczenie zawodowe
7 Learn more. Apply now:
8 (praktyki, staże, wolontariat), a także umiejętności językowe i społeczne. Kolejnym krokiem powinno być zapoznanie się ze spisem wystawców i profilem firm na stronie internetowej wydarzenia. Warto również odwiedzić strony internetowe potencjalnych pracodawców, aby lepiej poznać profil ich działalności. – Przede wszystkim przed targami należy zrobić dokładny research na temat tych firm, które szczególnie nas interesują. Warto sprawdzić, jakie stanowiska oferują i jakie są ich wymagania. Przygotuj listę pytań, które chciałbyś/ chciałabyś zadać przedstawicielom tych firm. Weź ze sobą wydrukowane egzemplarze swojego aktualnego CV. Miej także pod ręką cyfrową wersję tego dokumentu. CV powinno być aktualne i dostosowane do stanowisk, które Cię interesują. Bądź otwarty/a na rozmowy z różnymi osobami. Możesz nawet przygotować krótką autoprezentację. Wszystkie firmy obecne na targach poszukują kandydatów na nowych pracowników, warto więc wykorzystać tę okazję. Dzięki targom zbudujesz swoją sieć kontaktów zawodowych na przyszłość – dodaje Marta Kołodziej z Akademickiego Centrum Kariery Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, organizatora targów pracy. Przygotowanie listy pytań, które chcemy zadać potencjalnym pracodawcom na targach pracy, jest znakomitą okazją do uzyskania informacji, których nie znajdziemy w internecie. Odwiedzając stronę potencjalnego pracodawcy, nie zapomnijmy o zakładce „Kariera”, w której zazwyczaj znajdziemy szczegóły dotyczące praktyk, staży i pracy w danej firmie. Pomocne mogą być także portale prezentujące profile pracodawców, opisy stanowisk, etapy procesu rekrutacyjnego i aktualne oferty (np. www.eurostudent.pl). Szeroka oferta, ciekawe rozwiązania Warto również sprawdzić, jakie dodatkowe możliwości rozwoju oferują targi pracy. Tego typu wydarzeniom często towarzyszy wiele atrakcyjnych akcji i inicjatyw, które wspierają rozwój zawodowy i osobisty. Są to m.in.: warsztaty rozwijające konkretne umiejętności, np. pisanie CV, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, a nawet próbne rozmowy rekrutacyjne. Dzięki tej ofercie uczestnicy mogą zdobyć cenne kompetencje, które zwiększą ich szanse na rynku pracy. Często podczas targów pracy istnieje też możliwość bezpłatnego wykonania zdjęcia do CV, zdobycia atrakcyjnych nagród w konkursach czy otrzymania tradycyjnej, papierowej wersji magazynu „Eurostudent”. Na dodatkowe opcje zwracają uwagę organizatorzy Akademickich Targów Pracy 2025 w Łodzi: – Targi oferują szereg wartościowych warsztatów, prelekcji oraz sesji doradczych, które pomogą lepiej przygotować się do procesu rekrutacyjnego. Dzięki nim dowiesz się, jak skutecznie budować swoją markę osobistą, jak zacząć poszukiwania pracy oraz jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. Będzie to również okazja do skonsultowania swojego CV, aby jak najpełniej ukazało Twoje kompetencje i potencjał. Warto także wziąć udział w prezentacjach firm podczas paneli oraz w prelekcjach prowadzonych przez ekspertów z różnych firm lub specjalistów rynku pracy, które dostarczają wartościowych informacji na temat aktualnych trendów oraz oczekiwań pracodawców. Uczestnictwo w takich spotkaniach pozwala lepiej zrozumieć, jakie umiejętności są obecnie najbardziej poszukiwane na rynku pracy. Oferta wydarzeń karierowych w ostatnim czasie bardzo się zmienia. Niektóre wydarzenia to więcej niż targi pracy – to innowacyjne eventy karierowe. O nowoczesnym podejściu do targów opowiada Hubert Oleksiak, Head of B2C Marketing Talent Days: – Wydarzenie karierowe Talent Days to zupełnie nowe podejście do planowania ścieżki zawodowej. Podczas Talent Days wystarczy opaska e-CV – proste i skuteczne rozwiązanie, które ułatwia networking. Pracodawca skanuje opaskę i otrzymuje dostęp do wszystkich ważnych informacji na temat danego kandydata. Na Talent Days – oprócz możliwości spotkania wielu pracodawców – mamy najważniejszą strefę, czyli Talent Class. To wartościowe, certyfikowane warsztaty, w których może wziąć udział każdy uczestnik. W ramach Talent Days można także skonsultować swoje CV z ekspertami oraz wykonać profesjonalne zdjęcie do CV. W trakcie Talent Days działa nasz system Talent Match, który łączy kandydatów z pracodawcami na podstawie ich wzajemnych oczekiwań. 15-minutowa rozmowa z właściwie dobranym pracodawcą potrafi otworzyć zupełnie nowe możliwości. Tym, co najbardziej przekonuje uczestników do formuły Talent Days, jest jej efektywność – jeden dzień na Talent Days może przynieść więcej korzyści niż tygodnie samodzielnych poszukiwań. To rzeczywista szansa na świadomy rozwój kariery w przyjaznej atmosferze – podkreśla Hubert Oleksiak. Konieczna autoprezentacja Targi pracy to doskonała okazja do rozmowy z potencjalnym pracodawcą, dlatego ważny jest nasz wygląd i profesjonalne zachowanie. Warto zastanowić się nad pytaniami, które chcielibyśmy zadać, ale też być przygotowanym na pytania, które mogą paść ze strony pracodawcy, np. dlaczego szukamy pracy w danej firmie? Zadawanie mądrych, przemyślanych pytań i wykazanie się wiedzą na temat firmy zwiększają szansę na to, iż zostaniemy zauważeni i zapamiętani. W jaki sposób najskuteczniej wykorzystać udział w targach pracy? Zapytaliśmy o to także koordynatorki Studenckich Targów Pracy SGH 2025. – Student, który chce maksymalnie wykorzystać swój udział w targach pracy, powinien zadbać o odpowiednie przygotowanie się do tego wydarzenia. Warto wcześniej sprawdzić listę wystawców i wybrać firmy, które najbardziej nas interesują, a także przygotować profesjonalne RAPORT SPECJALNY
9
10 z podziękowaniem za rozmowę do osób, które poznaliśmy na targach, lub zaprośmy te osoby do kontaktu za pośrednictwem serwisu LinkedIn. Warto również wyciągnąć wnioski z doświadczeń zdobytych podczas targów, np. ocenić, które mocne strony i umiejętności udało nam się zaprezentować, a także wyznaczyć obszary, które wymagają jeszcze rozwoju. Na koniec po targach przemyślmy jeszcze raz swoje cele zawodowe, aby określić kolejne kroki, np. konieczność popracowania nad komunikacją w języku angielskim. Podejmując takie działania, zwiększamy swoje szanse na sukces w poszukiwaniu praktyk, stażu lub pracy. – Po targach koniecznie wyślij e-maile na adresy, które zdobyłaś/eś, przypominając w ten sposób o swojej kandydaturze. Będzie to świadczyć o Twoim zaangażowaniu i pokaże Cię w pozytywnym świetle. Targi pracy to wyjątkowa okazja na rozwój Twojej kariery! – podsumowuje Marta Kołodziej z Akademickiego Centrum Kariery UEK w Krakowie. RAPORT SPECJALNY CV, które będzie można przedstawić rekruterom. Ważne jest również zadbanie o własny wygląd – najlepiej, aby był on zgodny z zasadami biznesowego dress code’u – podkreśla Zuzanna Gawrońska. – W rozmowach istotna jest pewność siebie, umiejętność aktywnego słuchania i otwartość na nowe kontakty. Nie należy zamykać się na jednego wystawcę i warto rozmawiać z jak największą liczbą przedstawicieli firm. Podczas odwiedzania różnych stanowisk cenne może okazać się gromadzenie jak największej liczby wizytówek i materiałów informacyjnych oraz notowanie wszystkich najważniejszych informacji. Można je później wykorzystać podczas składania dokumentów aplikacyjnych zgodnych z wymaganiami firm – uzupełnia Zuzanna Sikora. Staranne przygotowanie się i aktywne uczestnictwo w targach pracy z pewnością sprawią, że wydarzenia te staną się nie tylko okazją do poznania rynku pracy, ale także ważnym krokiem w kierunku wymarzonej kariery. Inżynierskie targi pracy Inżynierskie Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności mają swoją specyfikę: dają studentom i absolwentom możliwość spotkania z potencjalnymi pracodawcami z branży inżynieryjnej – firmami poszukującymi specjalistów, często w bardzo wąskich obszarach i z umiejętnościami zdobytymi na konkretnych kierunkach studiów. – Inżynierskie Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności to wydarzenie, które organizujemy wspólnie z Biurem Karier, by pomóc studentom w nawiązywaniu kontaktów z pracodawcami i zdobywaniu umiejętności przydatnych na rynku pracy. Uczestnicy spotykają przedstawicieli renomowanych firm, poznają ich oczekiwania wobec kandydatów oraz zdobywają wiedzę, jak skutecznie szukać zatrudnienia. Zapraszamy wszystkich studentów – zarówno tych, którzy dopiero rozpoczynają naukę, jak i osoby kończące studia i szukające pierwszej pracy. Targi to nie tylko możliwość znalezienia pracy, ale też okazja do zdobycia cennej wiedzy, konsultacji CV i budowania sieci kontaktów – mówi inż. Dawid Mordarski, Przewodniczący Uczelnianego Zarządu Samorządu Studenckiego Politechniki Śląskiej. Takie wydarzenie może mieć jeszcze szerszy wymiar – prezentacji i integracji całego środowiska akademickiego na uczelni, a nawet w mieście akademickim. – Wydarzenie dedykowane jest przede wszystkim studentom, absolwentom i pracownikom naukowym Politechniki Śląskiej oraz innych uczelni wyższych, ale również uczniom szkół średnich. Wśród wystawców znajdują się przedsiębiorstwa zorientowane na pozyskiwanie zasobów ludzkich, fachowej wiedzy i innowacji, instytucje rynku pracy, organizacje studenckie, koła naukowe, instytucje wspierające przedsiębiorczość akademicką oraz organizacje udzielające wsparcia osobom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji życiowej – mówi Barbara Odoszewska, Doradca Zawodowy z Biura Karier Politechniki Śląskiej. Tu także oprócz prezentacji wystawców dzieje się dużo. – W trakcie targów organizowana jest Strefa Doradcza, na której eksperci do spraw rynku pracy konsultują dokumenty aplikacyjne, ścieżki kariery, kwestie wizerunku. W każdej edycji publikowany jest katalog wystawców uzupełniony o treści dotyczące kompetencji oraz kształtowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej. Publikacja dostępna jest w wersji drukowanej oraz on-line, jako raport o bieżących trendach, wykorzystywany w doradztwie zawodowym przez kolejne miesiące – dodaje Barbara Odoszewska. Co po targach? Po zakończeniu targów pracy – aby jak najlepiej wykorzystać nowe doświadczenia i kontakty – uporządkujmy swoje notatki i przypomnijmy sobie, którzy pracodawcy najbardziej nas zainteresowali i do kogo powinniśmy wysłać swoje CV (oczywiście odpowiednio sprofilowane pod konkretnego pracodawcę). Wyślijmy e-maile Co wyróżnia inżynierskie targi pracy? Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności Politechniki Śląskiej to wyjątkowe wydarzenie, które dwa razy w roku gromadzi w gliwickim kampusie setki wystawców, ofert pracy i tysiące odwiedzających. Ich specyfika polega między innymi na tym, że są dedykowane kandydatom wywodzącym się ze środowiska akademickiego: studentom, absolwentom i pracownikom naukowym Politechniki Śląskiej, ale także innych uczelni oraz uczniom szkół średnich. Wartym podkreślenia jest fakt, iż ta inicjatywa to nie tylko targi pracy, ale również przedsiębiorczości, technologii i dostępności i każdy z tych elementów jest równie ważny, bo Politechnika Śląska jako uczelnia otwarta umożliwia kształcenie i pracę także osobom z niepełnosprawnościami. Uczelnia wspiera nie tylko studentów, ale także absolwentów i uczniów szkół średnich, którzy, uczestnicząc w wydarzeniu, mogą się przekonać, że Politechnika Śląska daje nie tylko perspektywę bardzo dobrego wykształcenia, ale także szansę na udaną karierę zawodową. Dodatkowo, poprzez obecność przedstawicieli instytucji rynku pracy, doradców zawodowych czy reprezentantów organizacji studenckich i studenckich kół naukowych, młodzi ludzie mogą zapoznać się z wymogami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców, a także nawiązać kontakty, które mogą zaowocować podniesieniem kwalifikacji i umiejętności czy wymierną pomocą w wyborze ścieżki dalszej edukacji. Iwona Flanczewska-Rogalska rzecznik prasowa Politechniki Śląskiej
11 If your heart races at the thought of exploring new destinations and you’re seeking a career that aligns with your passion for travel, then fasten your seatbelt. Cathay Pacific’s Kraków office offers a unique blend of professional growth, cultural diversity, and travel opportunities that make it an ideal workplace for those looking to make an impact in the world of aviation. Here, we don’t just take people from one place to another – we help them move forward in life. And that includes you. A career that takes you places At Cathay Pacific, every day is an opportunity to make travel a meaningful experience. Whether you’re helping a young student take their first international flight, assisting a business professional on a critical journey, or guiding a grandparent on their long-awaited reunion trip, you play a role in shaping life-changing moments. As Marica Marino, a member of our Contact Centre team, says: “One of the most rewarding aspects of working here is knowing you’ve made someone’s day. Every interaction is a reminder that we are not just answering calls – we are part of someone’s journey.” From the moment you join our Kraków team, you’re not just starting a job – you’re stepping into a career that grows with you. From Kraków to the World: Take Off with Cathay Pacific by Barbara Makuła, People Manager Ready for take-off? Explore opportunities at careers.cathaypacific.com and start your journey today! If you’re ready to fly high in your career while exploring the world, Cathay Pacific offers more than just a job – it offers a lifestyle. Move Forward in Life – with us Our mission goes beyond simply flying passengers from one destination to another – it’s about helping both people and careers take off. We are deeply committed to fostering an environment where growth is not just encouraged but actively supported. We recognize the dedication and hard work of our employees, ensuring that each individual feels valued, empowered and excited about the future. By providing opportunities for professional development and personal growth, we strive to create a workplace where employees are not only excited about what they can achieve today but are also inspired about the bright future ahead. We are dedicated to helping our team members soar to new heights. Filip Węglarz, Customer Care Advisor in the Spanish team, recalls a defining moment: „I was flying from Hong Kong to Milan when I got an unexpected upgrade to Business Class. The experience was unforgettable – from the flatbed seats to the fine dining, it was the perfect reminder of why I love working for Cathay Pacific.” Your Next Destination: Join Cathay Pacific From Kraków to the world, from one dream destination to the next, your journey with Cathay Pacific can be whatever you make it. If you’re passionate about travel, career growth, and making a difference in people’s lives, then this is your boarding call. Soar to new heights What makes working at Cathay Pacific Kraków an exciting opportunity? It’s not just the chance to be part of one of world best airlines; it’s the incredible benefits that come with it. We believe in offering much more than just a job – it’s about enhancing your lifestyle with experiences that take you higher, both professionally and personally. One of the biggest advantages is the discounted flights for employees. After all, travel is not just a privilege, it’s a way of life here. Whether you’re exploring a new city for the weekend or flying across the globe, the world is truly at your fingertips. Alvin Lim, our Customer Support Executive, shares: „I’ve taken full advantage of our travel perks, jetting off every chance I get. I’ve been to almost every continent – sometimes just for a weekend getaway!” But it’s not all about the flights. Cathay Pacific also offers global career mobility, giving you the opportunity to grow your career in various international locations. Whether you’re interested in broadening your professional experience or simply want to explore new parts of the world, there are endless possibilities. In addition, professional development is at the heart of what we do. From structured training programs to mentorship opportunities, Cathay is committed to helping you progress in your career. And let’s not forget the dynamic and supportive workplace culture. Your hard work is always recognized and celebrated. As Alvin explains: “Whether I fly with Cathay Pacific or another airline, there’s a special camaraderie among airline staff that makes every trip feel like home.”
12
Matching doskonały Wybierz staż lub praktykę i sprawdź, jak pasujemy studentom. PZU Student Talent to program skierowany do studentów i absolwentów uczelni wyższych. Jego celem jest wsparcie i rozwój Twoich kompetencji zawodowych. PZU - pasujemy studentom Czekają na Ciebie: • Ciekawe projekty • Hybrydowy system pracy • Szkolenia rozwojowe • Konkurencyjne wynagrodzenie • Przyjazna atmosfera • Opieka mentora Zapraszamy Cię do udziału w płatnych praktykach i stażach w PZU. Dołącz do nas i zdobądź cenne doświadczenie. Aplikuj do 11 kwietnia.
14 STREFA EKSPERTA Niewątpliwie pokolenia różnią od siebie. Tak zwane Zetki to generacja wychowywana w procesie ciągłych zmian (klimatycznych, wojen na świecie czy dostosowania życia i nauki w czasach pandemii), może więc traktować je jako codzienność. Przykładowo, przechodzenie do nowej firmy co 1-2 lata jest dla niej naturalne. Wśród starszych, bardziej doświadczonych osób taka postawa może spotkać się z niezrozumieniem, a nawet odebraniem jako brak lojalności wobec managera lub organizacji. – Zamiast koncentrować się na różnicach, liderzy powinni zastanowić się, jak efektywnie zintegrować młodych pracowników z zespołem. Trudności w porozumiewaniu się nie muszą zależeć od wieku czy doświadczenia zawodowego, a np. cech osobowych. Różnice zdań co do wykonania projektu były obecne w zespołach od zawsze, nie jest to domena danej generacji. Na rynku pracy obecne są aż cztery pokolenia. Ta sytuacja może być wyzwaniem dla firm, ponieważ każde pokolenie ma inne podejście do wykonywanych zadań oraz kieruje się innymi wartościami. W debacie publicznej szczególnie często pojawiają się różne opinie względem generacji Z. Przedstawiciele młodszego pokolenia stawiają na partnerstwo, transparentną komunikację oraz własny rozwój, nawet kosztem zmiany pracy. Każde pokolenie posiada jednak unikalne talenty i mocne strony, które warto wzmacniać dzięki wymianie wiedzy. Coraz więcej organizacji, w tym także Michael Page, stawia na rozwój inkluzywności, pomijając przyporządkowanie kandydatów do konkretnych pokoleń. Wiele narzędzi, jak np. testy Gallupa, pokazują, z jakich talentów jest zbudowany dany zespół, czym się charakteryzuje, jakie są jego mocne strony i sposób działania poszczególnych jednostek – mówi Karolina Likos, Senior Consultant w Michael Page Human Resources. Rola liderów w pracy z multigeneracyjnymi zespołami Pokolenia mogą wzajemnie się uzupełniać. Generacja Z może wspierać w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji, zaś dojrzalsi pracownicy w wykorzystaniu kompetencji miękkich. Cenne jest także dzielenie się ich doświadczeniem życiowym. To na barkach menedżerów, którzy zarządzają multigeneracyjnymi zespołami, spoczywa obowiązek zarządzenia tymi talentami i połączenia ich w jeden zespół. Ważne aby lider był osobą, która nie będzie tworzyła uprzedzeń oraz będzie potrafiła zaopiekować się swoimi pracownikami tak, żeby żaden z nich nie czuł się pominięty. – Pokolenie Z nie chce być traktowane inaczej niż starsze generacje, podobnie jak inne pokolenia ceni sobie partnerstwo, poczucie, że ktoś ich zauważa i liczy się z ich zdaniem. Takie podejście zaprocentuje w przyszłości, a firma zyska zmotywowanego oddanego pracownika, który będzie chciał działać wspólnie z innymi osobami – dodaje ekspertka Michael Page. Komunikacja i transparentność Jak pracodawcy powinni zarządzać oczekiwaniami pokolenia Z?
15
16 STREFA EKSPERTA Pochopne zarzuty wobec pokolenia Z „Zetki” mogą być pochopnie oceniane w dyskusji publicznej. Mówi się, że młodzi ludzie nie chcą przychodzić do biura, wolą pracować z domu lub że często zmieniają pracę. Wynika to z faktu, że często nie godzą się na taki tryb życia i pracy, w jakim funkcjonują starsze pokolenia (nadgodziny, przenoszenie pracy do domu, pomijanie swojego zdrowia i zainteresowań na rzecz wyzwań zawodowych), są ponadto bardziej samoświadomi i potrafią określić, czego potrzebują do efektywnej pracy. Kolejnym zarzutem jest stwierdzenie, że pokolenie Z, które kocha work-life balance, nie będzie skore do pracy w nadgodzinach. Tymczasem coraz popularniejszy staje się wśród nich work-life blending, opierający się na partnerstwie i zaufaniu między pracownikiem a pracodawcą. Liderzy czasem dają młodym pracownikom mylne poczucie bycia wysłuchanym. Nie trzeba dostosowywać całej kultury organizacyjnej do „Zetek”, ale warto implementować ich wskazówki np. przy projektach o mniejszym ryzyku. Generacja ta jest również uważana za niecierpliwą. Wynika to z faktu, że jej przedstawiciele mieli w dzieciństwie dużo różnych możliwości, a ich życie i kolejne etapy przebiegały szybciej. To pokolenie, które w pracy chce widzieć szybkie efekty. – Młodsze osoby oczekują informacji zwrotnej częściej niż ich starsi koledzy. W oczach pokolenia Z lider to osoba, która dba o kulturę otwartego feedbacku. W tej kwestii cały czas mamy dużo do zrobienia. Rozmowa o nawet niewielkich fragmentach pracy może pomóc zidentyfikować potencjalne niedociągnięcia, które wpływają na finalny efekt – komentuje Karolina Likos. Czego można się nauczyć od pokolenia Z Do tej pory istniało przekonanie, że w biznesie nie ma miejsca na emocje. Generacja Z potrafi nazywać swoje emocje i jest w stanie je jasno wyrażać, pokazuje, że taka otwartość może mieć pozytywny wpływ na relacje w zespołach i tym samym funkcjonowanie firm. To pokolenie jest bardziej samoświadome, a do tego potrafi i chce korzystać z dostępu do wiedzy psychologicznej. Dla „Zetek” aspekt emocjonalny jest bardzo ważny, co przynosi wiele korzyści całej organizacji. Temat emocji jest związany ze wspomnianą wcześniej kulturą feedbacku. Pokolenie Z chce być docenione, a nie ocenione. Pokolenie Z ciężko wrzucić w ramy sztywnej pracy i tradycyjnej kultury organizacyjnej, polegającej na ostatecznej woli osoby decyzyjnej. Ważna jest też dla niego elastyczność pracy, w tym możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. To już nie tylko domena pokolenia Z, co potwierdza raport Talent Trends autorstwa Michael Page. Elastyczność jest jednym z głównych aspektów decydujących o pozostaniu lub zmianie pracy dla ogółu pracowników. Dla „Zetek” istotnym aspektem jest też możliwość rozwoju – jego przedstawiciele chcą wiedzieć, co potencjalnie ich czeka w przyszłości. Dzięki temu wiedzą, kiedy zakończyć dany rozdział, przejść dalej i wyznaczyć sobie nowy cel. Dużą wartością jest dla nich też transparentność i uczciwość. – Przedstawiciele młodszych pokoleń lubią pracować w zgodzie ze swoimi wartościami, dobrze, gdy mają poczucie misji. Z tego powodu mocno weryfikują kulturę i DNA organizacji przed zdecydowaniem się na współpracę. To nie musi być jednak domena samych „Zetek” – tacy pracownicy bardziej otwarcie wyrażają siebie, nie mają tematów tabu i nie pracują na siłę. Warto podkreślić też, że młodzi chcą współpracować. Liderom pozostaje tylko zidentyfikować mocne i słabe strony, wykorzystać ich potencjał oraz tworzyć zespoły tak, żeby były one kompletne w zakresie kompetencji i umiejętności komunikacyjnych. Warto zastanowić się nad tym, czego można nauczyć się od pokolenia Z oraz jakie benefity może przynieść ich podejście czy spojrzenie na świat, a nie skupiać się na tym co różni od siebie dane generacje – podsumowuje ekspertka. Źródło: materiały prasowe OneMulti
17 BNPL – jak to działa? BNPL to forma finansowania, która pozwala klientom na zakup towarów lub usług i zapłatę za nie w przyszłości. Gdy zdecydujesz się na zakupy z odroczoną płatnością, wybierasz tę opcję jako metodę płatności przy finalizacji zamówienia. Operator płatności odroczonych reguluje rachunek za Twoje zakupy, a Ty spłacasz mu należność w określonym terminie (zwykle w ciągu 30 dni) lub rozkładasz płatność na kilka dogodnych rat. Kto może skorzystać z usługi BNPL? BNPL to usługa stworzona niemal dla każdego, ale są pewne wymagania, które musisz spełnić, aby z niej skorzystać. Przeznaczona jest ona dla konsumentów, którzy ukończyli 18 lat i mają pełną zdolność do czynności prawnych. Kredytodawca (czyli w tym przypadku firma oferująca zakupy z odroczoną płatnością) musi też zweryfikować zdolność kredytową oraz historię kredytową konsumenta. W tym celu posługuje się najczęściej danymi przekazanymi od kupującego, a także rejestrami takimi jak BIK. Czy warto korzystać z odroczonych płatności? Zainteresowanie płatnościami odroczonymi w Polsce jest spore. Możliwość odłożenia zapłaty za towar na później jest niezwykle przydatna w przypadku nagłych potrzeb i braku bieżących środków. Do największych zalet tego rozwiązania należą: • prostota – proces zakupu z BNPL nie wymaga przechodzenia przez skomplikowane procedury i wypełniania długich wniosków, • dostępność – płatności odroczone w Polsce są dostępne w coraz większej liczbie sklepów, • brak odsetek – jeśli spłacisz zobowiązanie w terminie, to zazwyczaj unikniesz dodatkowych kosztów. Z korzystaniem z płatności odroczonych wiążą się jednak również pewne zagrożenia, takie jak: • ryzyko nadmiernego zadłużenia – łatwość korzystania z opcji BNPL może prowadzić do nadmiernych zakupów i trudności w spłacie zobowiązań, • kary za opóźnienia – brak spłaty w terminie wiąże się z dodatkowymi opłatami, • uzależnienie od kredytów – brak konieczności natychmiastowej zapłaty może utrudnić zarządzanie domowym budżetem. Należy pamiętać, że BNPL to po prostu forma kredytu, i traktować zakupy z odroczoną płatnością jak każde inne zobowiązanie. Oznacza to również, że zobowiązania te są widoczne w BIK i tak jak w przypadku zwykłego kredytu odnotowywane są też wszelkie opóźnienia w płatnościach BNPL, które mogą negatywnie wpłynąć na ocenę historii kredytowej przez bank. Warto z rozwagą korzystać z tego udogodnienia, aby uniknąć przykrych konsekwencji w postaci nadmiernego zadłużenia. Biuro Informacji Kredytowej i BIG InfoMonitor są inicjatorami programu edukacyjnego „Nowoczesne Zarządzanie Biznesem” oraz partnerami w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”. Więcej: www.nzb.pl; www.facebook.com/ NowoczesneZarzadzanieBiznesem. BNPL, czyli Buy Now, Pay Later Jak to działa i kto może skorzystać z odroczonych płatności? Partnerzy programu edukacyjnego NZB Zakupy bez konieczności natychmiastowego wydawania pieniędzy brzmią jak spełnienie marzeń? Tak właśnie działa Buy Now, Pay Later (BNPL), czyli mechanizm odroczonej płatności. To coraz popularniejszy sposób na finansowanie zakupów, dzięki któremu możesz spełnić swoją potrzebę lub zachciankę natychmiast – bez czekania, aż zbierzesz odpowiednie fundusze. F I NAN S E
18 Nowoczesne i międzynarodowe kształcenie oraz podmiotowość studentów są jednymi z kluczowych celów operacyjnych zapisanych w „Strategii rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2021–2030”. Pragniemy, aby nasi absolwenci – bez względu na to, jaki kierunek ukończą – potrafili skutecznie i szybko odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy. Chcemy pomóc im rozumieć otaczający świat oraz traktować zmianę jako nieodłączny atrybut ich przyszłej kariery. Jako uczelnia, której hasło przewodnie brzmi „Good to know more’’, nieustannie się uczymy, wprowadzamy nowe kierunki studiów, rozwijamy badania naukowe, nawiązujemy międzynarodowe kooperacje i poszukujemy inspirujących partnerstw. Zdajemy sobie sprawę, że w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie wsparcie młodych ludzi w wejściu na rynek pracy nabiera większego znaczenia. I chodzi nie tylko o poszerzanie oferty dydaktycznej o nowe, atrakcyjne biznesowo kierunki studiów w językach polskim i angielskim. Coraz większego znaczenia nabierają dodatkowe aktywności, wpisujące się w ideę lifelong learning, które w szybki sposób można wprowadzić do oferty edukacyjnej, a następnie modyfikować i udoskonalać w zależności od tego, jak kształtuje się zewnętrzny rynek. Mam tutaj na myśli np. uniwersytecką ofertę przedmiotów ponadprogramowych, która na chwilę obecną zawiera ponad 50 różnych przedmiotów, rozwijających zarówno kompetencje branżowe, merytoryczne, jak również poszerzające i pogłębiające zainteresowania czy pasje studentów. W ofercie posiadamy również przedmioty rozwijające kompetencje rynkowe niezbędne w każdej branży i na każdym stanowisku, takie jak: przedsiębiorczość, umiejętność pracy w zespołach, myślenie krytyczne czy kreatywność. Warto w tym miejscu wspomnieć, że obecnie bardzo intensywnie pracujemy nad kolejnym uatrakcyjnieniem oferty edukacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego poprzez wprowadzenie oferty kursów i szkoleń w ramach mikropoświadczeń. Kolejnym przykładem są liczne inicjatywy realizowane wspólnie ze środowiskiem biznesowym, których najważniejszym celem jest budowanie i wzmacnianie zatrudnialności naszych studentów i absolwentów. Program mentoringowy, targi pracy i praktyk realizowane przez Akademickie Biuro Karier i poszczególne wydziały, programy rozwojowe i edukacyjne czy warsztaty branżowe – to tylko niektóre z takich inicjatyw. Wiele z tych projektów realizujemy również w języku angielskim. Śmiało możemy powiedzieć, że obecność przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego jest już stałym elementem funkcjonowania Uniwersytetu Wrocławskiego – zarówno podczas wykładów, ćwiczeń czy praktyk zawodowych, jak również w radach interesariuszy i ciałach konsultacyjnych czy doradczych. Ich perspektywa ma dla nas ogromne znaczenie. FORUM REKTORÓW Uczelnie wyższe nie tylko wyposażają studentów w potrzebną wiedzę teoretyczną, ale także odgrywają bardzo ważną rolę w przygotowaniu młodych ludzi do odnalezienia się na wymagającym i dynamicznie zmieniającym się rynku pracy. W jaki sposób uczelnie przygotowują swoich studentów do przyszłej pracy zawodowej? Jakie programy i inicjatywy mają wspierać studentów i absolwentów w budowaniu szeroko pojętej ścieżki kariery? Oddajmy głos rektorom kilku polskich uczelni! Studia a rynek pracy Jak polskie uczelnie wspierają swoich studentów? prof. dr hab. Robert Olkiewicz Uniwersytet Wrocławski
19 FORUM REKTORÓW Głównym celem UAM, biorąc pod uwagę przygotowanie studentów do rynku pracy, jest rozwijanie kompetencji zawodowych, umiejętności miękkich i wiedzy praktycznej, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania w dynamicznym środowisku pracy oraz na szybko zmieniającym się rynku. Rolą uczelni staje się kształtowanie nie tylko specjalistów w określonych dziedzinach, ale także elastycznych i przedsiębiorczych pracowników, gotowych do ciągłego uczenia się i adaptacji. Takie działania wspomaga na UAM Biuro Karier, którego pracownicy co roku na każdym wydziale organizują Dzień z Biurem Karier UAM, czyli spotkania studentów z pracodawcami. W każdym takim wydarzeniu uczestniczy około 20 firm i instytucji z ofertami pracy, praktyk i staży dla studentów. Ponadto Biuro Karier współpracuje z innymi podobnymi jednostkami w Europie w ramach międzynarodowej sieci JobTeaser, oferując studentom i absolwentom w ciągu całego roku dostęp do polskich i zagranicznych ofert pracy. Platforma jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w Europie. Każdy student czy absolwent może też skorzystać z dedykowanych usług doradczych: od określenia predyspozycji zawodowych i planowania ścieżki rozwoju, przez korektę dokumentów aplikacyjnych oraz wsparcie danej osoby w budowaniu wizerunku kandydata na platformach rekrutacyjnych, aż po przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej. Na UAM funkcjonują także innowacyjne programy rozwoju talentów, takie jak BESTStudentGRANT i ADVANCEDBestStudentGRANT, które pozwalają wyłonić i objąć specjalnym wsparciem grupę studentów ze szczególnym potencjałem. Biuro Karier UAM współrealizuje także coroczny ogólnopolski projekt „Gra o karierę”, w ramach którego przez cały tydzień polskie biura karier i pracodawcy oferują szkolenia, spotkania stacjonarne i on-line dla całej społeczności akademickiej. Projekt ten służy zwiększeniu dostępności atrakcyjnych i potrzebnych usług dla studentów i absolwentów, ale także przyciąga pracodawców do współpracy z polskimi uczelniami. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie to największa uczelnia ekonomiczna w Europie środkowo- -wschodniej oraz prężnie rozwijająca się społeczność akademicka. Odegraliśmy ogromną rolę w rozwoju myśli ekonomicznej na scenie krajowej i międzynarodowej oraz wykształciliśmy rzeszę specjalistów i ekspertów w zakresie ekonomii, biznesu, zarządzania i dyscyplin pokrewnych. Naszym studentom nieustannie oferujemy bardzo duże możliwości związane zarówno z nauką, jak i nabywaniem kompetencji przygotowujących do realizacji planowanej kariery zawodowej. Jest to możliwe dzięki otwartości uczelni na zmiany i dostosowywaniu programów nauczania i ofert kształcenia do zmieniającej się rzeczywistości. Kluczowe cele naszych działań to: rozwój oferty dydaktycznej, doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich, zwiększanie indywidualizacji kształcenia oraz partycypacja studentów w zarządzaniu działalnością dydaktyczną. Do prowadzenia zajęć dydaktycznych, poza kadrą akademicką, angażujemy także ekspertów z praktyki gospodarczej. Nieustannie wdrażamy nowoczesne metody dydaktyczne (takie jak: gry strategiczne, grywalizacja, odwrócona klasa, studia przypadków, aplikacje dydaktyczne na smartfony czy filmy edukacyjne). Na naszej uczelni działa też Akademickie Centrum Kariery, które organizuje targi pracy, zajmuje się budowaniem wizerunku marek pracodawców wśród studentów oraz prowadzi bazę ofert pracy, praktyk i staży, z której firmy i instytucje mogą bezpłatnie korzystać, aby znaleźć pracowników wśród studentów i absolwentów UEK. Misją ACK jest pomoc studentom w identyfikacji własnych możliwości na rynku pracy, a następnie w planowaniu rozwoju zawodowego tak, aby wejście na rynek pracy było uwieńczone sukcesem. Uczelnia współpracuje też z ok. 200 ośrodkami zagranicznymi oraz licznymi firmami międzynarodowymi. Jednostką wspierającą i koordynującą procesy współpracy UEK z przedsiębiorcami oraz instytucjami otoczenia biznesu jest Dział Transferu Wiedzy i Projektów Międzynarodowych. prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska dr. hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Rynek pracy nigdy nie rozwijał się tak dynamicznie jak obecnie. Gwałtowny postęp technologiczny i zachodzące szeroko rozumiane zmiany społeczne wymagają od naszego uniwersytetu adekwatnych, szybkich reakcji. Dlatego, aby wesprzeć studentki i studentów w świadomym budowaniu drogi rozwoju zawodowego, stawiamy przede wszystkim na realizację projektów skupiających wokół siebie różne grupy interesantów, m.in.: środowisko akademickie, instytucje samorządowe, szkoły średnie i podstawowe, przedsiębiorców i pracodawców oraz przedstawicieli przemysłów kreatywnych. Celem realizacji tych projektów jest stworzenie możliwości budowania sieci relacji z innymi podmiotami rynku pracy. Wierzymy bowiem, że stały kontakt, wymiana doświadczeń i rozmowy z pracodawcami o aktualnym zapotrzebowaniu na konkretne umiejętności gwarantują naszym studentom możliwość elastycznego, świadomego zarządzania swoim rozwojem i kształtowania tzw. kompetencji przyszłości. Jako przykłady niech posłużą chociażby wyróżniony w konkursie EEPA projekt „Przedsiębiorcza Młodzież” (realizowany w partnerstwie z Urzędem Miasta Lublin) czy zakończona sukcesem „Akademia Przedsiębiorczości UMCS” (organizowana we współpracy z Santander Bank). Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z tradycyjnych form wsparcia. Rozwijamy serwis internetowy www.brk.umcs.pl, gdzie można znaleźć aktualne oferty pracy, staży i praktyk. Osobom studiującym zapewniamy również możliwość spotkania z doradcą zawodowym/edukacyjnym/coachem kariery, który pomoże w stworzeniu ścieżki rozwoju dopasowanej do indywidualnych potrzeb. prof. dr hab. Radosław Dobrowolski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
20 Dynamiczny rozwój sektora BSC w Polsce Sektor dynamicznie się rozwija, a Polska pozostaje jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla nowych inwestycji w BSC. Mimo rosnących kosztów pracy, inwestorów przyciągają wysoka jakość świadczonych usług oraz bogate doświadczenie w zakresie obsługi klientów. Centralizacja usług, takich jak marketing, finanse, HR czy payroll, wciąż się utrzymuje, co pozwala na lepsze zarządzanie zasobami i optymalizację kosztów. – Konsolidacja usług możliwych do realizacji zdalnie dla klienta wewnętrznego z różnych krajów stanowi istotną optymalizację procesów. Skupienie funkcji finansowych, marketingowych, prawnych czy payroll w jednej lokalizacji, w ramach jednego zespołu i pod jednym menedżerem, sprzyja harmonijnej współpracy, lepszemu uzupełnianiu się Polska umacnia swoją pozycję jako atrakcyjna lokalizacja dla centów usług biznesowych (BSC), przyciągając inwestorów wysoką jakością usług i doświadczeniem w obsłudze klientów. Do końca 2024 roku w blisko 2 tys. polskich BSC zatrudnienie znalazło około 465 tys. specjalistów. Wartość eksportu usług biznesowych opartych na wiedzy już teraz wynosi 36,8 mld USD. Sektor intensywnie ewoluuje, wprowadzając automatyzację procesów i zaawansowane funkcje analityczne. Wyzwaniem dla pracodawców stają się jednak wysoka rotacja oraz brak wykwalifikowanych pracowników. STREFA EKSPERTA Polska liderem w sektorze centrów usług biznesowych kompetencji oraz szybszemu rozwojowi tych obszarów, niż gdyby były rozproszone między wieloma lokalizacjami. Dodatkowo ulokowanie takich operacji w kraju o relatywnie niskich kosztach pracy i atrakcyjnych warunkach ekonomicznych przynosi znaczące oszczędności dla organizacji. To przykład rozwiązania, które jest korzystne zarówno z perspektywy biznesu, jak i rozwoju pracownikówi, a więc mówimy tu o sytuacji win-win – mówi Kacper Grabowski, Senior Director w Michael Page Business Services & Technology. Stagnacja i zróżnicowanie dynamiki wynagrodzeń Obecnie można zauważyć stagnację w dynamice wzrostu wynagrodzeń w centrach usług biznesowych w Polsce. Ogólny wzrost w sektorze nie przekracza 5%, podczas gdy wcześniej wynosił zwykle dwucyfrowe wartości rok W przyszłości wiele obszarów zostanie zautomatyzowanych przez AI i inne technologie, ale to człowiek będzie najcenniejszy dzięki zdolności sprawnego posługiwania się tymi narzędziami. Kluczowe jest, by pracownicy umiejętnie wykorzystywali nowoczesne technologie, aby działać efektywniej, zamiast z nimi rywalizować.
21 ul. Ingardena 3 30-060 Kraków tel. 12 663 29 56 lub 57 kursy.jcj@uj.edu.pl Jagiellońskie Centrum Językowe zaprasza na kursy językowe WYBRANE KURSY W FORMIE ZDALNEJ. ZAPRASZAMY www.jcj.uj.edu.pl RÓŻNE POZIOMY ZAAWANSOWANIA – angielski – esperanto – francuski – hiszpański – koreański – niemiecki – norweski – nowogrecki – portugalski – rosyjski – włoski – węgierski
22 do roku. W niektórych obszarach, takich jak IT, dynamika jest minimalna, a w przypadku Software Development nawet poniżej poziomu inflacji, co stanowi nietypowe zjawisko dla tej branży. Jednocześnie specjaliści FP&A (ang. Financial Planning & Analysis) czy wdrożeniowcy systemów ERP odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynagrodzeń dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na ich kompetencje w procesach centralizacji usług. – Eksperci ERP w Polsce wyróżniają się wysokimi kompetencjami i dostępnością, co przyciąga zagranicznych inwestorów i sprzyja tworzeniu nowych centrów usług wspólnych. Natomiast globalne trendy, zwłaszcza na rynkach wysoko rozwiniętych, ograniczają popyt na deweloperów oprogramowania, co hamuje wzrost ich wynagrodzeń. Obecna sytuacja okazuje się korzystna dla biznesu i inwestorów, choć mniej sprzyjająca dla pracowników sektora – dodaje ekspert. FP&A Manager może obecnie zarobić nawet do 35 tys. zł brutto miesięcznie (maksymalna stawka w ubiegłym roku wyniosła 28 tys. zł brutto), co daje wzrost aż o 25% r/r. Technologiczna transformacja i rosnące wymagania kompetencyjne Profil polskich centrów usług biznesowych ewoluuje w stronę bardziej zaawansowanych funkcji, takich jak analiza biznesowa STREFA EKSPERTA Przegląd Wynagrodzeń i Trendów na Rynku Pracy 2025 jest dostępny pod adresem: https://www.michaelpage.pl/dlamedi%C3%B3w/badania-i-publikacje/ przegl%C4%85dy-wynagrodze%C5%84 i zarządzanie danymi, co zwiększa zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników. W sektorze BSC do najbardziej poszukiwanych ról należą obecnie: Operations Specialists ze znajomością języków obcych, RTR/Reporting Expert, Transformation/Transition Managers, Supply Chain/Procurement Experts i Customer Service Specialist. Automatyzacja procesów finansowych i księgowych oraz wdrażanie systemów ERP stają się standardem, zmniejszając jednocześnie liczbę potrzebnych specjalistów do wykonywania tych samych zadań. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii kluczowe znaczenie zyskują umiejętności adaptacyjne i elastyczność, które pozwalają na szybkie przyswajanie nowych rozwiązań technologicznych i metod pracy. – W obliczu szybkiego rozwoju technologii, zwłaszcza w obszarach wymagających analitycznego podejścia, a nie tylko kreatywności, pracownicy powinni dostosowywać się do zmieniających się warunków. Nowe narzędzia wymuszają na nich konieczność reskillingu i upskillingu, kładąc nacisk na elastyczność oraz umiejętność wykorzystywania nowych narzędzi. W przyszłości wiele obszarów zostanie zautomatyzowanych przez AI i inne technologie, ale to człowiek będzie najcenniejszy dzięki zdolności sprawnego posługiwania się tymi narzędziami. Kluczowe jest, by pracownicy umiejętnie wykorzystywali nowoczesne technologie, aby działać efektywniej, zamiast z nimi rywalizować – dodaje Kacper Grabowski. Wysoka rotacja i oczekiwania pracowników Zgodnie z raportem Talent Trends 2024 aż 59% pracowników centrów usług biznesowych w Polsce aktywnie poszukuje nowych możliwości zawodowych. Najczęściej wskazywanymi motywacjami są wyższe wynagrodzenie (74%), jasna ścieżka kariery (52%) oraz poczucie celu na stanowisku (43%). W odpowiedzi na te wyzwania BSC coraz częściej podejmują działania prowadzące do rozszerzenia zakresu obsługiwanych klientów. W rezultacie można spodziewać się większego współdzielenia zasobów w modelu joint venture. – Centra usług biznesowych zmierzają w kierunku obsługi bardziej złożonych procesów dla swoich spółek-sióstr, rozszerzając rolę centrali, która kiedyś świadczyła usługi np. marketingowe czy prawne dla wszystkich spółek grupy kapitałowej. Obecnie funkcje te przenoszone są do Polski, gdzie realizowane są bardziej zaawansowane i krytyczne procesy. Proste, odtwórcze zadania, które były kiedyś realizowane w centrali lub później w pierwszych SSC (ang. Shared Services Centers), są teraz zastępowane przez automatyzację lub przenoszone do najtańszych ośrodków w Azji – podsumowuje ekspert Michael Page. Źródło: materiały prasowe OneMulti Proste, odtwórcze zadania, które były kiedyś realizowane w centrali lub później w pierwszych SSC (ang. Shared Services Centers), są teraz zastępowane przez automatyzację lub przenoszone do najtańszych ośrodków w Azji.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=