eurostudent 242 - page 8

Jakie sąmożliwości rozwojukarie-
rywbranży produkcji spożywczej
i przetwórstwa surowców odna-
wialnych?
Jarosław Natu-
ralny:
Branża pro-
dukcji spożywczej
i przetwórstwa
surowców odna-
wialnych, w której
od ponad 100 lat
funkcjonuje firma
Archer Daniels
Midland (ADM), jest jedną z najno-
wocześniejszych i najbardziej rozwo-
jowychbranżwdzisiejszych czasach.
Trudno sobie wyobrazić funkcjono-
wanie branży spożywczej i paszowej
bez następujących półproduktów:
mąka, olej, zagęszczacze, skrobia,
barwniki i słodziki naturalne, koncen-
traty i wsady owocowe – przetwa-
rzanych z płodów rolnych takich jak:
zboża, rzepak, soja, kukurydza i owo-
ce. Firmy„przenoszące owoce pracy
rolników na stoły konsumentów”
dążą do ciągłego udoskonalania
procesów produkcyjnych, przy jed-
noczesnympoprawianiugospodarki
energetyczno-wodnej i nieustannym
zmniejszaniu ich oddziaływania na
środowisko naturalne, co jest jed-
nymz kluczowych celówfirmy ADM.
W związku z powyższym, realizowa-
ne są tysiąceprojektów, wwiększości
omiędzynarodowymzasięgu, o któ-
rych sukcesie decydują kwalifikacje
i jakość pracy zatrudnianych inżynie-
rów. Jest towięcwymarzonemiejsce
dlamłodych, ambitnych, mobilnych,
znających języki obce, a przede
wszystkimpełnych pasji inżynierów,
absolwentów uczelni technicznych
w całej Polsce.
Krystian Słaby:
ADM daje moż-
liwości kariery
i rozwoju dla in-
żynierów poprzez
ciągle unowo-
cześnianie po-
siadanych linii
technologicznych,
zgodnie z najnowszymi trendami
obowiązującymi w branży produk-
cji oleju. Zatrudnionywnaszej firmie
inżynier ma możliwość indywidu-
alnego rozwoju zawodowego po-
przez udział w projektach o zasięgu
lokalnym, pracując (lub odbywa-
jąc płatny staż) w polskich lokaliza-
cjach ADM, ale także biorąc udział
w projektach poza granicami nasze-
go kraju, np. w Europie Zachodniej
(Holandia, Niemcy), w USA, a nawet
wtak egzotycznych z naszej perspek-
tywy krajach, jak: Indie, Maroko czy
Turcja. Jednym ze strategicznych ce-
lów ADM jest zapewnienie ciągłego
rozwoju zatrudnianych pracowni-
ków, m.in. poprzez zapewnienie im
bogatego pakietu lokalnych i korpo-
racyjnych szkoleń, udział w licznych
projektach, atrakcyjne wynagrodze-
nie i pakiet socjalny, a także szybką
ścieżkę awansu dla ambitnych i za-
angażowanych w ciągłe udoskona-
lanie procesów inżynierów.
CzypotencjałtegorynkuwPolsce,
pod kątempracy dla inżynierów–
studentów i absolwentów, jest
duży? W jakich obszarach mogą
oni odbyć staż / znaleźć pracę?
K.S:
Potencjał rynku pracy dla in-
żynierów – studentów i absolwen-
tów – z roku na rok rośnie, jednak
widoczne są pewne ograniczenia,
wynikające z wielkości rynku kra-
jowego. Biorąc jednak pod uwa-
gę globalny zasięg działania firmy
ADM, nie ma to większego wpły-
wu namożliwości znalezienia pracy
i rozwoju zawodowego potencjal-
nych kandydatów zainteresowa-
nych pracą na stanowisku inżyniera
w naszej firmie. ADM oferuje bo-
wiem unikatowy program stażowy
„Engineering Traineeship with Eu-
ropean Scope” w ramach którego
absolwenci, a nawet studenci ostat-
niego roku studiów na kierunkach
technicznych i związanych z prze-
twórstwem żywności, mogą zostać
zatrudnieni w zagranicznych loka-
lizacjach firmy, gdzie czeka na nich
fascynujące doświadczenie uczest-
nictwawprojektach, prowadzonych
przez wielkokulturowe zespoły.
Dodatkowo do 3 zakładów ADM
w Polsce, przetwarzających nasiona
oleiste na olej i paliwa (biodiesel),
poszukujemy młodych inżynierów
do udziału w projektach prowadzo-
nych lokalnie.
Jakich kwalifikacji oczekuje się od
kandydatów?
J.N.:
Przede wszystkim ważna
jest pasja do wykonywania za-
wodu inżyniera i zaangażowanie
w związane ze specyfiką zawo-
du i branży wyzwania. W związku
z globalizacją prowadzenia bizne-
su i niespotykaną dotąd swobodą
przepływu kapitału, idei i rozwią-
zań technicznych umożliwiających
globalny rozwój wielu firmom
produkcyjnym, kolejnym wyma-
ganiem stawianym kandydatom
jest mobilność i elastyczność – za-
równo w ujęciu geograficznym,
jak i tematycznym. ADM wspie-
ra aktywnie mobilność pracow-
ników, oferując bogate pakiety
relokacyjne (także dla stanowisk
oferowanych w Polsce) i kompen-
sując koszty życia za granicą, jak
również zapewnia uczestnictwo
w projektach o zróżnicowanej
tematyce i w wielokulturowych
zespołach. Myślę, że dla osób
młodych, które dopiero co otrzy-
mały dyplom ukończenia szkoły
technicznej, perspektywa pozna-
nia najnowocześniejszych świa-
towych technologii, połączona
z unikalną możliwością poznania
kultur innych krajów, jest czymś
wyjątkowym, i to nie tylko na pol-
skim rynku pracy.
K.S.:
Od kandydatów na stanowi-
sko inżyniera produkcji (procesu/
projektu) oczekujemy wykształce-
nia kierunkowego inżynieryjne-
go. Interesują nas w szczególności
następujące kierunki: technologia
chemiczna, technologia żywno-
ści i kierunki powiązane, kierunki
mechaniczne powiązane z budo-
wą aparatów oraz urządzeń do
produkcji żywności lub produk-
cji chemicznej. Nie jest wymaga-
ny stopień magistra. Kandydaci
powinni być komunikatywni, po-
trafić posługiwać się językiem an-
gielskim zarówno w mowie, jak
i w piśmie. Znajomość dodatko-
wych języków obcych zawsze
będzie poważnym atutem w tak
globalnej firmie, jak ADM. Bardzo
ważnym elementem charaktery-
zującym dobrego kandydata do
pracy w naszej firmie jest jego ela-
styczność, w związku z możliwo-
ścią podjęcia pracy w oddziałach
krajowych oraz zagranicznych fir-
my, połączona z pełnym zaanga-
żowaniem w nadzorowany proces
produkcyjny oraz umiejętnością
pracy w zespole.
Kariera dla inżyniera
w branży produkcji spożywczej
i przetwórstwa surowców odnawialnych
Rozmowa z Krystianem Słabym, Plant Managerem, Wiceprezesem ADM Szamotuły
Sp. z o.o. oraz JarosławemNaturalnym, Human Resources Manager Poland, ADM.
reklama
chętnie wychodzi z inicjatywą – podkreśla
Katarzyna Komornik. Na rynku bardzo poszu-
kiwani są również inżynierowie, którzy, poza
ścisłymi kompetencjami technicznymi, posia-
dają umiejętności sprzedażowe i językowe
(prócz języka angielskiego, często wymaga-
na jest też znajomość niemieckiego). – Wśród
sprawdzanych podczas procesu rekrutacyjne-
go oraz liczących się na rynku kompetencji
miękkich wymienić można np. umiejętność
przygotowania i przeprowadzania prezenta-
cji, nawiązywania i utrzymywania kontaktów
biznesowych, umiejętność przedstawienia
trudnych problemów technicznych w sposób
jasny i zrozumiały, a także komunikatywność,
samodzielność i kreatywność – wymienia To-
masz Szpikowski, prezes firmy Bergman En-
gineering, specjalizującej się w rekrutacji
inżynierów.
Choć wielu świeżo upieczonych inżynierów
poszczycić się może szeroką wiedzą i umie-
jętnościami technicznymi, tylko niewielka ich
część prezentuje równie wysokie kompeten-
cje miękkie. Tymczasem, jak podkreśla Tomasz
Szpikowski, są one najbardziej deficytowymi
umiejętnościami na dzisiejszym rynku pracy
inżynierów. – Zdolności komunikacyjne, umie-
jętność efektywnej pracy w zespole oraz zna-
jomość języków obcych na poziomie wyższym
niż komunikatywny są obecnie najczęstszymi
brakami w kompetencjach polskich inżynie-
rów – podkreśla.
Przykładowe pytania,
które mogą pojawić
się w kontekście
weryfikacji kompetencji
miękkich:
• Opisz sytuację, kiedy pracowałeś
w zespole. Jaką rolę pełniłeś?
Cowniosłeś do pracy zespołu?
• Opisz sytuację, kiedy natrafiłeś na
skomplikowany problemw trakcie
realizacji zadania? Co to było za zadanie,
jaki problem, jakie działania podjąłeś,
by przezwyciężyć bariery? Jaki był efekt
twoich działań?
• Opisz sytuację, kiedy wyszedłeś z własną
inicjatywą. Co to był za pomysł?
W jaki sposób przekonałeś innych
do jego realizacji? Jakie były efekty?
• Opisz sytuację, kiedy w krótkimczasie
musiałeś zdobyć nowe umiejętności.
W jakich to było okolicznościach?
Co zrobiłeś, by te umiejętności
zdobyć/rozwinąć?
• Opisz sytuację, kiedy przyszło ci pracować
pod presją czasu. Jakie działania podjąłeś?
Jakie były efekty?
oprac.
AnetaTyczyńska
Biuro Karier Politechniki Warszawskiej
242
raport specjalny
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...32
Powered by FlippingBook