eurostudent wydanie specjalne listopad-grudzień 2020

21 Zajęcia w trybie zdalnym wydłużają czas spędzany przed ekranami, a problem wad wzroku dotyczy już prawie połowy młodych Polaków. Koronawirus zmienił warunki pracy Wybuch pandemii sprawił, że pracodawcy musieli wprowadzić znaczące zmiany w organizacji pracy. Konieczność przestrzegania reżimu sanitarne- go i dystansu społecznego spowodowała, że jak wynika z badania przepro- wadzonego przez Devire i udostępnionego szkole programowania online Kodilla.com , aż 67% działających w Polsce firm, które dotąd nie oferowały możliwości pracy zdalnej, zdecydowało się na taki krok, jednak jedna trzecia badanych organizacji natrafiła na przeszkody, które uniemożliwiły im wprowadzenie takich rozwiązań. Najszybciej w nowej rzeczywistości odnalazły się sektory, które na co dzień wykorzystują nowoczesne tech- nologie: nieruchomości (92%), branża IT (86%), usługi dla biznesu (84%) oraz SSC/BPO (80%). W tych branżach także największy procent pracow- ników przeszedł na pracę zdalną. 65% przedsiębiorców zapewniło swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej i niezbędne do niej środki. Jednak dla 35% pracodawców stanowiło to problem – 13% z nich zadeklarowało brak możliwości świadczenia pracy zdalnej, 22% tylko częściowo zapewniło taką możliwość. Najczęściej takie trudności występowały w handlu (35%), administracji publicznej (33%), spedycji i logistyce (30%) oraz motoryzacji i lotnictwie (30%). W wielu przypadkach wynika to ze specyfiki pracy w da- nej branży, na co wskazywało aż 83% badanych – sektorze transportowym kierowcy nie mogą wykonywać swojej pracy zdalnie, w podobnej sytuacji znajdują się np. sprzedawcy. Przedsiębiorcy wskazywali także na inne ograniczenia – jedna trzecia z nich zadeklarowała brak sprzętu elektronicznego dla wszystkich pra- cowników, brak regulaminu świadczenia pracy w trybie zdalnym (8%) czy brak bezpiecznego łącza VPN dostępnego poza firmą (8%). Branże, które gwarantują stabilne zatrudnienie Pandemia negatywnie odbija się na całej gospodarce, co zauważa 69% respondentów badania, którzy spodziewają się także zmniejszonego po- pytu na produkty i usługi, na co wskazało 48% z nich. Eksperci wskazują, że są sektory, które mimo koronawirusa pozostają stabilne. Należą do nich m.in. branża budowlana, nieruchomości, IT i telekomunikacja. Zmia- na przyzwyczajeń i przeniesienie wielu z aspektów naszego życia do internetu jest polem dla rozwoju e-sklepów, segmentu food tech (apli- kacji, dzięki którym możemy zamówić jedzenie bezpośrednio pod drzwi naszego domu) czy aplikacji mobilnych. Benefity pozapłacowe w dobie pandemii Utrzymanie efektywności i zadowolenia zespołu podczas pracy zdalnej jest wyzwaniem dla pracodawców. Atrakcyjne wynagrodzenie i bene- fity od wielu lat są jednym z najważniejszych aspektów decydujących o podjęciu współpracy z pracodawcą. Ich rola w 2020 roku jeszcze wzrosła – jak wynika z raportu „Randstad Employer Brand Research” są one bardzo istotne dla 74% kandydatów. Pracodawcy zdają sobie z tego sprawę, dlatego niemal 90% z nich oferuje benefity pozapłaco- we, a wartość całego rynku przekracza 12 mld złotych. Utrzymanie sa- tysfakcji pracowników podczas home office jest znacznie trudniejsze, ponieważ proponowane benefity muszą być dopasowane nie tylko do potrzeb zespołu, ale i nowych warunków. Pandemia zmieniła oczeki- wania pracowników – przykładowo wcześniej dla aż 72% badanych możliwość pracy zdalnej była atrakcyjnym benefitem, obecnie już nie- mal co trzecia osoba chętnie wróciłaby do biura. Pracodawcy modyfi- kują ofertę świadczeń, proponując swoim pracownikom np. przejazdy do biura taksówkami, dopłaty do domowego Internetu, zajęcia dla dzieci czy wsparcie psychologiczne. Pandemia w znaczący sposób wpłynęła na rynek pracy oraz edukację, większość aktywności w tych sektorach przenosząc do internetu. Pra- codawcy i uczelnie przystosowały się do nowych warunków, oferując nauczanie w trybie zdalnym oraz pracę w systemie home office. Utrzymanie satysfakcji pracowników podczas home office jest znacznie trudniejsze, ponieważ proponowane benefity muszą być dopasowane nie tylko do potrzeb zespołu, ale i nowych warunków. R a p o r t

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=