eurostudent 233 - page 5

reklama
Młody człowiek, chcąc odnaleźć się na rynku pracy, powinien znać swoje talenty,
umieć korzystać ze swoich kompetencji i wiedzy nabytej na drodze edukacji.
Te czynniki mocno wspierają start zawodowy w życiu młodego człowieka.
Opis poszczególnych kompetencji społecznych przybliża obraz oczekiwań,
stawianych przed młodymi ludźmi, chcącymi odnaleźć się na rynku pracy.
Analizującposiadaneumiejętności interperso-
nalne, znajdziemy drogowskaz do uzyskania
sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym.
Obecnie,kiedykompetencjespołecznesąrów-
nieważne,jakwiedzaidoświadczenia,ważnym
jest zauważenie, iż nie są one cechąwrodzoną
ipodlegająprocesowikształcenia.
Rozwójkompetencjistanowiskutecznezapew-
nieniefirmiezasobówwpostaciwyedukowane-
goiświadomegozespołu.Każdypowinienwie-
dzieć,jakiesąjegomocnestronyiwczymmoże
być jeszcze lepszy, co jest gwarancją sukcesu
wżyciuzawodowymi prywatnym. Kluczemdo
osiągnięcia celówbędziebranieodpowiedzial-
nościzaswójrozwój.
Umiejętność współpracy
możemy określić
jako pracę z ludźmi w celu efektywnej realizacji
celów biznesowych. Współpraca przejawia się
w nawiązywaniu relacji z osobami często też
spoza własnego zespołu, a także budowaniu
tzw. „ducha zespołu”. Efektywną współpracę
możemy określić jako koncentrację zespołu na
tym samym, ostatecznym celu. Zachowania,
które przejawiają się w tej umiejętności, będą
koncentrować się na dzieleniu się pomysłami
i wiedzą przez pracowników, ale także w kon-
struktywnym sposobie udzielania informacji
zwrotnej. Kluczową cechą w tej kompetencji
jest zaufanie do drugiej osoby. O współpracy
mówimy, kiedy mamy do czynienia z wysokim
poziomem zaufania i świadomością wspólnego
celu. Cel możemy tutaj określać na różnych po-
ziomach – jako cel całej firmy, zespołu, ale też
cel spotkania lub też pojedynczej rozmowy.
Współpraca jest blisko związana z umiejęt-
nością
Rozumienia innych
, czyli empatią.
Pozwala ona budować zaufanie, a przez to
skutecznie pracować. Rozumienie perspek-
tywy drugiej osoby i rozpoznanie jej emocji
jest kluczowym elementem pracy. Zachowa-
niami, przejawiającymi się w tej kompetencji,
będzie aktywne słuchanie potrzeb innych
osób, ale także rozumienie perspektywy i od-
czuć. Określanie potrzeb może odbywać się
na kilku poziomach: pracowników, klientów
oraz lokalnych społeczności. Umiejętność
skutecznego zauważania potrzeb osób w ze-
spole pozwala na skuteczną reakcję, przy jed-
noczesnym budowaniu silnej, opartej na za-
ufaniu relacji, a tym samym lepszego miejsca
pracy. Zrozumienie potrzeb klientów pozwala
oferować to, czego potrzebują, i w sposób,
jaki oczekują. Kolejnym elementem jest zro-
zumienie otoczenia, w którym firma realizuje
cele biznesowe, a więc potrzeb lokalnej spo-
łeczności, w której funkcjonuje organizacja.
Możemy więc stwierdzić, iż empatia jest
kluczem do zrozumienia, co jest ważne
w organizacji i poza nią, dając nam per-
spektywę, co w danej chwili liczy się dla
innych.
Kompetencja
Gotowość do działania
ściśle po-
wiązana jest z postawą proaktywną, polegającą na
szybkim i adekwatnym reagowaniu na codzienne
wyzwania i niespodziewane sytuacje. Proaktyw-
ność, poprzez poświęcenie większej ilości czasu
rozważeniu alternatyw, określeniu priorytetów,
a także nietraceniu z oczu celów długotermino-
wych, pomaga podejmować lepsze biznesowo de-
cyzje. Tak więc umiejętność
Gotowości do działa-
nia
możemy określić jako dogłębnie przemyślaną
i skalkulowaną. Przemyślenie danej sytuacji daje
wybór reakcji, a nie poddanie się narzucającym
się okolicznościom. Umiejętność
Gotowości do
działania
możemy określić jako elastyczność
wmyśleniu, otwartość na zmiany i sprawne podej-
mowanie decyzji. Zachowania, po którychmożemy
stwierdzić umiejętność
Gotowości do działania
,
to określanie właściwych priorytetów i dostoso-
wanych do nich działań, zorientowanych na cel,
ale także zaangażowanie i entuzjazm we wszyst-
kich działaniach.
Kolejną kompetencją jest
Innowacyjność
, czyli
umiejętność uważnego obserwowania otocze-
nia – tak, aby dostrzec w nim inspirację do zmian
i ulepszeń w organizacji. Tak więc jest to zdol-
ność śledzenia zmian rynkowych i dostrzegania
możliwości usprawniających biznes, inicjowa-
nie innowacji i usprawnień, ale także tworzenia
otoczenia, w którymceni się pomysły oraz nowe
rozwiązania.
Możemy zatem powiedzieć, iż współpracu-
jąc, okazując empatię, gotowość do działania
i wytrwałość tworzy się środowisko i sposoby
sprzyjające innowacjom.
Kolejnąumiejętnościąjest
Wytrwałość
,którąopisaćmoże-
my jakoodpowiednie zbilansowaniewszystkichobszarów
życia.Wytrwałość jakoumiejętność todbanie o siebie, aby
utrzymaćsięwdobrejformie,adziękitemuosiągaćwyniki.
Jeżeli organizacjęmożemy określić jako zbiór jednostek
i indywidualności, to osiągnięcie optymalnej formy po-
zwalaefektywnie rozwijać biznes.
Wytrwałość
określamy
jako konsekwencję i trwałość, a nie osiąganie szczytów
wkrótkimczasie i następujące po nich spadki formy. Taka
postawapozwalalepiejradzićsobiezwyzwaniamiibyciem
gotowym na pojawiające się możliwości. Umiejętność
Wytrwałości
możemy rozważać w aspekcie wytrwałości
fizycznej, umysłowej i emocjonalnej.
Wzmacnianie wy-
trwałościemocjonalnejpoleganadocenianiuwłasnych
zasobów i umiejętności, a takżewiedzy, jakie elemen-
tysądlamniemotywujące,świadomościswoichmyśli,
uczućizachowań,wiernościwłasnymwartościomoraz
byciuwzgodzie z samymsobą.
Wzmacnianie wytrwałości umysłowej polegać może na
pozytywnymmyśleniu, czerpaniu z doświadczeń, a także
traktowaniu każdego doświadczenia jako okazji do nauki
i rozwoju. Wzmacnianie wytrwałości fizycznej przejawia
sięwutrzymywaniusiebiewnajlepszejformiefizycznejpo-
przezodpowiednieżywienie,nawadnianie,sen,relaksoraz
aktywnośćfizyczną.Wytrwałośćmożemyokreślićjakodba-
nieowszystkieobszary życia i równowagępracyoraz życia
prywatnegowsposóbsatysfakcjonujący.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...48
Powered by FlippingBook