eurostudent 242 - page 4

W UDT istnieje możliwość odbycia bezpłatnych praktyk studenckich i absol-
wenckich w systemie całorocznym. Natomiast w okresie wakacji studenci
mają szansę odbyć płatny staż w ramach jednego z trzech programów sta-
żowych, o których więcej można poczytać na naszej stronie
w zakładce „Kariera w UDT – Dla Studentów”. Dodam tylko, że staże trwają od
1 do 3 miesięcy i są organizowane co roku w okresie lipiec–wrzesień, a ponad
50% stażystów znajduje po odbyciu stażu zatrudnienie w UDT.
jACeK PAZiA
sPecjalista Ds. eb
urzĄD Dozoru techniczneGo
242
raport specjalny
Wielu świeżo upieczonych inżynierów zastanawia się, czego oczekuje od nich obecny rynek pracy
i jak szybko odnieść na nim sukces. Jak dowodzą specjaliści ds. rekrutacji, pracodawcom zatrudniającym
inżynierów zależy dziś szczególnie na tym, by pracownicy dysponowali szeroko rozwiniętymi
kompetencjami, rozumianymi jako połączenie wiedzy, umiejętności i motywacji do pracy. Warto
pracować nad ich rozwojem, ponieważ z całą pewnością będą one weryfikowane podczas rozmów
kwalifikacyjnych.
Kompetencje inżyniera
czego oczekują pracodawcy?
Tekst:
Rita
Popielska
Kompetencje w kontekście kariery
zawodowej należy interpretować
szeroko, jako zakres możliwości
danej osoby do zajmowania się
określonymi sprawami i podej-
mowania decyzji w danym ob-
szarze. Aby było to możliwe,
musimy posiadać nie tylko kon-
kretną wiedzę teoretyczną, ale
i umiejętności oraz doświadcze-
nie, pozwalające posiadane infor-
macje wykorzystywać w praktyce.
Rekruterzy zasadniczo wyróżniają
tzw. kompetencje miękkie i twar-
de. Te pierwsze odnoszą się do
naszych umiejętności współdzia-
łania i interakcji z otoczeniem (np.
umiejętność pracy w zespole, ob-
sługi klienta, przekazywania infor-
macji, asertywność), drugie zaś
to konkretne kwalifikacje, które
pozwalają na wykonywanie okre-
ślonych zadań (np. umiejętność
obsługi komputera, posługiwania
się językami obcymi, wiedza na
temat procesu czy sposobu dzia-
łania urządzenia). Oba typy kom-
petencji są kluczowe dla zawodu
inżyniera. Warto podkreślić, że
pracodawcom zależy na osobach,
które w równym stopniu posiada-
ją rozwinięte kompetencje twarde
i miękkie i oba te obszary są we-
ryfikowane na rozmowie kwalifi-
kacyjnej.
komPetencje
tWarde
Przygotowując się do udziału
w spotkaniu z pracodawcą war-
to wiedzieć, jakie konkretnie kom-
petencje twarde są weryfikowane
oraz w jaki sposób. Zakres i rodzaj
pytań zależy oczywiście od obszaru
działalności, w jakiej porusza się in-
żynier, niemniej stosowane podczas
rozmowymetody są podobne. – Je-
śli w CV kandydat nie zawarł takich
informacji, może zostać zapytany
o realizowane dotychczas w kon-
kretnych technologiach lub progra-
mach projekty, a także o ich wynik.
Formą bezpośredniego sprawdze-
nia poszczególnych kompetencji
może być test numeryczny, test lo-
gicznego myślenia, zadanie symu-
lacyjne, wykonywane np. przed
komputerem w chwili rozmowy,
lub zadanie przygotowane na zle-
cenie pracodawcy przed spotka-
niem rekrutacyjnym – mówi Aneta
Tyczyńska z Biura Karier Politechniki
Warszawskiej.Wzakresie kompeten-
cji twardych w przypadku inżynie-
rów istotne znaczenie ma także
doświadczenie zawodowe. Zyskują
zatemosoby, które jeszczew trakcie
studiów postarały się o odbycie do-
datkowych staży czy praktyk zawo-
dowych.
PrZeWaga
dZIĘkI WIedZY
Jak zwraca uwagę Rafał Janowski,
Business Unit Manager w HRK En-
gineering & Technology, niekiedy
jednak to wiedza teoretyczna wy-
niesiona ze studiów stanowi jeden
z ważniejszych aspektówwykony-
wanej pracy. – Wiedza techniczna
jest sprawdzana w trakcie roz-
mowy kwalifikacyjnej niemal za-
wsze. Zdarza się, że rekruter daje
kandydatowi do wypełnienia te-
sty wiedzy technicznej lub jed-
nym z elementów spotkania jest
rozmowa z pracownikiem dzia-
łu technicznego, będąca spraw-
dzianem wiedzy merytorycznej
w konkretnym zakresie – mówi.
Do rozmowy kwalifikacyjnej war-
to się przygotować i umieć podać
kilka przykładów potwierdzają-
cych naszą wiedzę w danej dzie-
dzinie. – Częstym wyzwaniem dla
absolwentów podczas rozmów
kwalifikacyjnych są pytania prak-
tyczne, dotyczące zastosowania
wiedzy technicznej w konkretnych
sytuacjach. Co ciekawe, kandyda-
ci często nie do końca wiedzą, jak
odpowiadać na pytania rekrutera.
Zdarza się więc, że odpowiedzi są
zbyt ogólnikowe, niepoparte przy-
kładami czy konkretnymi sytuacja-
mi. W efekcie kandydat niczym się
nie wyróżnia – zwraca uwagę Ka-
tarzyna Komornik, Team Leader
Manufacturing & Operations, Hays
Poland. Warto także zainwestować
w jak najwcześniejsze zdobywanie
określonych uprawnień, których
wymaga wiele zawodów inżynier-
skich. – W wielu firmach kandy-
dat musi udowodnić posiadane
uprawnienia już na etapie apliko-
wania na dane stanowisko – doda-
je Rafał Janowski z HRK.
komPetencje
InterPersonalne
Współcześni pracodawcy po-
szukują przede wszystkim osób,
które będą w stanie sprostać
wymogom współczesnego biz-
nesu, tj. efektywnie pracować
w dynamicznej organizacji,
uczestnicząc w różnych, często
międzynarodowych, projektach
ze ściśle określonymi termina-
mi realizacji. – Dlatego tak waż-
ne jest, żeby kandydat potrafił
na przykładach konkretnych sy-
tuacji pokazać, że jest zdeter-
minowany do osiągania celów,
jest odporny na stres, potrafi się
komunikować w grupie oraz że
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...32
Powered by FlippingBook