eurostudent 242 - page 22

Branża automotive to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi przemysłu zarówno
na świecie, jak i w Polsce. O opinie nt. rynku motoryzacyjnego w Polsce, ze szczególnym
uwzględnieniem perspek t yw, jak ie ten r ynek stwarza osobom młodym – studentom
i absolwentom, poprosiliśmy ekspertów – osoby związane z branżą motoryzacyjną.
okiem ekspertów
Dynamiczny rozwój branży
motoryzacyjnej w Polsce
Polska to zagłębie produkcji czę-
ści motoryzacyjnych – działa tu
blisko 1000 producentów części,
każda z ok. stu firm z branży za-
trudnia powyżej 250 osób. Za-
trudnienie rośnie o kilka procent
rocznie. Wytwórcy części two-
rzą ponad 116 tys. miejsc pracy.
Do tego dochodzi 26 tys. miejsc
pracy w dystrybucji. Niezależny
rynek daje co najmniej 6 razy
więcej miejsc pracy niż produ-
cenci samochodów.
Branża motoryzacyjna rozwija
się w Polsce bardzo dynamicz-
nie. Wartość inwestycji w sekto-
rze wynosi 5 mld euro. Co roku
powstaje kilkanaście inwesty-
cji wartych setki milionów zł.
Działają u nas fabryki świato-
wych liderów produkcji części
motoryzacyjnych (ok. 350 pod-
miotów gospodarczych) i firm
z rodzimym kapitałem. Valeo
i Delphi zatrudniają po blisko
5 tys. osób, Magneti Marelli
3 tys., Filtron 1,3 tys., Tenneco
1 tys. Wiele firm już obecnych
w Polsce realizuje inwestycje
tworzące nowe miejsca pracy.
NGK Ceramics Polska zbuduje
zakład w Dąbrowie Górniczej,
będą tam powstawać filtry czą-
stek stałych (produkcja ruszy
w styczniu 2017 r.). W czerw-
cu 2014 r. Legnicka Specjalna
Strefa Ekonomiczna wydała ze-
zwolenie dla Gates Polska na in-
westycję wartą 35 mln zł.
Niezależny sektor motoryzacyj-
ny to nie tylko produkcja części
motoryzacyjnych, ale i dystry-
butorzy części. W Polsce jest
ich blisko 60 i posiadają oni
ponad tysiąc punktów sprze-
daży hurtowej. Największe sie-
ci dystrybucyjne to Inter Cars
i Moto-Profil (w segmencie oso-
bowym) oraz Opoltrans i Autos
(do pojazdów ciężarowych).
W branży panują pozytywne
nastroje. Połowa firm zakłada
zwiększenie liczby zatrudnio-
nych i spodziewa się wzrostu
sprzedaż y w roku 2016. Po -
nad 90% firm liczy na wzrost
przychodów, przy czym 30%
producentów i 37% dystrybu-
torów na wzrost ponad 10-pro-
centowy. To przełoż y się na
inwestycje – wiele firm przewi-
duje zwiększenie powierzchni
produkcyjnej, magazynowej
lub biurowej, co da wzrost za-
trudnienia. Branża motoryza-
cyjna potrzebuje specjalistów
– inżynierów, informatyków,
logistyków, ekonomistów. Wy-
zwaniem jest poz yskiwanie
kadr, bo za dynamicznym roz-
wojem produkcji nie nadąża
szkolenie pracowników. Coraz
częściej producenci i dystrybu-
torzy angażują się we współ-
pracę ze szkołami, organizują
warsztaty i szkolenia.
Producenci części lokują w Pol-
sce nie tylko fabryki, ale i cen-
tra badawczo-rozwojowe, które
szukają specjalistów wysokiej
klasy, dając możność kreatyw-
nego rozwoju i samorealiza-
cji. Wiele firm współpracuje
z uczelniami i spośród ich ab-
solwentów rekrutuje pracow-
ników. Zatem, szukając pracy,
warto rozglądać się za firma-
mi działającymi na niezależ-
nym r ynku motor yzacyjnym
– choćby członkowie naszej or-
ganizacji oferują miejsca pracy
w całym kraju, a jeśli student
czy absolwent ma jakieś wątpli-
wości, to zawsze chętnie odpo-
wiemy na wszelkie nasuwające
się pytania. Ja ze swojej strony
życzę wszystkim młodym oso-
bom powodzenia w karierze
zawodowej.
Alfred Franke
Prezes Stowarzyszenia
Dystrybutorów i Producentów Części
Motoryzacyjnych, które od 2007 r.
jest członkiem Międzynarodowej
Federacji Niezależnych
Dystrybutorów Motoryzacyjnych
FIGIEFA
Oprac.
GJ
/
GCh
/
JS
242
okiem eksperta
Branża
automotive
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24,25,26,27,28,29,30,31,...32
Powered by FlippingBook