eurostudent 226 - page 22

227
studia
też podwyżki – uważa Gabriela
Jabłońska. Rozwaga w podejmo-
waniu decyzji o rozpoczęciu stu-
diów podyplomowych ma sens
także ze względu na to, że studia
podyplomowe (w odróżnieniu od
magisterskich czy doktoranckich)
są płatne – ich koszt różnicuje się
w zależności od kierunku, i wynosi
średnio 4-5 tys. zł. Co więcej, war-
to inwestować w swój czas wtedy,
gdy wiemy już, że ścieżka karie-
ry, na którą się zdecydowaliśmy,
jest tym, z czym planujemy zwią-
zać swoją zawodową przyszłość
na dłużej. Najbardziej korzyst-
ne jest to dla osób, które pracują,
i u których po jakimś czasie w ich
zawodzie zaszły znaczące zmiany.
Podczas studiówpodyplomowych
mogą oni zapoznać się z nowymi
trendami w swej profesji i tym sa-
mym stać bardziej konkurencyjni
na rynku pracy. Warto zauważyć,
że często pracodawcy decydu-
ją się finansować studia podyplo-
mowe swoim pracownikom, tak,
by uzyskane przez nich kwalifikacje
zawodowe przyczyniły się do roz-
woju organizacji. Dlatego studenci
powinni przede wszystkim skupić
się na zdobywaniu pierwszych
doświadczeń zawodowych (np.
w ramach staży, praktyk czy dzia-
łalności w organizacji studenckiej),
które pokażą im, w jakiej branży się
najlepiej odnajdują. – Pamiętajmy,
że rynek pracy poszukuje w pierw-
szej kolejności doświadczenia
i umiejętności. Ważne zatem, aby
doświadczenie i umiejętności zdo-
bywać jak najwcześniej, ponieważ
po osiągnięciu wieku 24-25 lat
to one zaczynają zwiększać bądź
zmniejszać nasze szanse na rynku
pracy. Jeżeli chodzi o studia po-
dyplomowe, to doradzamy, aby
wybierać je po rozpoczęciu pracy
(stałej) w swoim zawodzie. Pierw-
sze doświadczenia zawodowe
pomogą nam w podjęciu decyzji
co do najlepszego kierunku spe-
cjalizacji – podkreśla Daniel Bin-
da, CEOw L.GRANT HR Consulting.
Podobnego zdania jest Piotr Choj-
nacki z Hays Poland. – Ważne jest,
aby łączyć doświadczenie zawodo-
we z wiedzą akademicką. Kiedy już
wybraliśmy interesującą nas bran-
żę, dobrze jest możliwie wcześnie
rozpocząć pracę, gdyż, z jednej
strony, umożliwi nam to odniesie-
nie poznawanych na uczelni teo-
rii do rzeczywistości biznesowej,
a z drugiej, zbuduje naszą konku-
rencyjną pozycję na rynku pracy.
Z kolei, jeśli mamy już dobrą pra-
cę, może okazać się, że korzyst-
niejsze będzie dla nas rozpoczęcie
studiów podyplomowych, a nie
kolejnego cyklu magisterskiego,
ponieważ w ten sposób zyskamy
wiedzę ukierunkowaną praktycz-
nie, którą przyda nam się w co-
dziennych obowiązkach – mówi.
Jaki kieRUnek
wyBRaĆ?
Wielość kierunków studiów
podyplomowych przyprawia
o zawrót głowy – jak odnaleźć
się w tym gąszczu? Przy wybo-
rze najważniejszym kryterium
powinien być wykonywany za-
wód lub profesja, którą chcieliby-
śmy wykonywać w przyszłości.
Wtedy podyplomówka jest do-
skonałą metodą rozwoju ścieżki
zawodowej. Jak zauważa Grze-
gorz Pluciński, senior konsultant
w HRK SA, dodatkową zaletą stu-
diów podyplomowych jest to, że
ich wyboru dokonuje się zazwy-
czaj bardziej świadomie, będąc
na takim etapie życia, kiedy zna
się swoje rzeczywiste potrzeby
edukacyjne i zawodowe. – Nie
zawsze dotyczy to pierwszych
studiów (licencjackich, magister-
skich), które często wybierane są
pod wpływem impulsu lub presji
środowiska – mówi. Równie waż-
ne w przypadku wyboru kierun-
ku studiów podyplomowych jest
to, by zwrócić uwagę na renomę
uczelni, liczbę godzin, organi-
zację nauki oraz cenę, która nie
zawsze idzie w parze z jakością.
Do najpopularniejszych kierun-
ków należą obecnie te związane
z ekonomią. W roku akademickim
2010/2011 wybrało je 30% słucha-
czy (z ponad 185 tys.). Na drugim
miejscu znalazły się kierunki pe-
dagogiczne (zdecydował się na
nie co czwarty student studiów
podyplomowych), a na trzecim
– medyczne (wybór 13% słu-
chaczy). Warto też podkreślić,
że możliwe jest dofinansowanie
studiów z Europejskiego Fundu-
szu Społecznego Unii Europej-
skiej, jednak w takim przypadku
należy spełnić pewne warunki.
Przede wszystkim muszą to być
studia o standardzie europejskim
i zazwyczaj występuje ogranicze-
nie co do do kierunku (najczęst-
sze dotyczą zarządzania). Warto
jednak interesować się tym tema-
tem, ponieważ można otrzymać
zwrot nawet 40% poniesionych
kosztów. Informacje na temat
rodzajów studiów podyplomo-
wych, organizowanych przez
polskie uczelnie, oraz o pozio-
mie dofinansowania danego kie-
runku ze środków EFS znaleźć
można m.in. na stronach serwisu
PodyPLoMÓwka
=awanS?
Podobnie jak inne formy wykształ-
cenia, uzyskanie świadectwa ukoń-
czenia studiów podyplomowych
niekoniecznie oznacza podwyż-
kę w pracy czy też poprawę sytu-
acji na rynku pracy osoby, która je
ukończyła. – Dodatkowe kwalifi-
kacje, jakie uzyskuje się dzięki stu-
diompodyplomowym lub kursom
branżowym, tworzą pole do ne-
gocjacji płacowych, dzięki czemu
mogą (ale nie muszą) wpłynąć na
podwyższenie naszego wynagro-
dzenia – uważa Grzegorz Pluciński.
Według najnowszych danych, fakt
odbycia studiów podyplomowych
nieznacznie wpływa na zarob-
ki tylko w przypadku wybranych
grup pracowników– potwierdza to
Ogólnopolskie Badanie Wynagro-
dzeń, przeprowadzone przez firmę
Sedlak&Sedlakw2012 roku.Media-
na wynagrodzeń wszystkich osób,
legitymujących się studiami pody-
plomowymi, jest wyższa o 200 PLN
niż tych, którzy ukończyli jedynie
studia wyższe. Prócz ewentualnych
korzyści materialnych warto pod-
kreślić, że inną zaletą, wynikającą
z podjęcia studiów podyplomo-
wych, jest możliwość nawiązania
nowych, obiecujących kontaktów
biznesowych. Zajęcia i wykłady
prowadzone są przez praktyków,
którymi są nierzadko ludzie ze świa-
ta biznesu, zaś w uczelnianych ław-
kach zasiadają specjaliści z branży,
z którą planujemy związać zawodo-
wąprzyszłość. Rozpoczęcie studiów
podyplomowych to okazja do po-
znanianowych ludzi oraz doskonała
płaszczyznawymianydoświadczeń.
Tego typu kontaktymogą znakomi-
cie procentować wprzyszłości.
Aby pozostać konkurencyjnym na
rynku pracy, warto inwestować
w swoje wykształcenie, niemniej
trzeba robić to z głową, a także sta-
rać się jak najwcześniej połączyć
wiedzę zdobytą w toku kształcenia
z praktyką zawodową.
NAJPOPULARNIEJSZE KIERUNKI
STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
*
BHP
administracja
architektura
coaching
dla nauczycieli
etyka
informatyka
logistyka
matematyka
nieruchomości
pedagogika
prawo
psychologia
rachunkowość
zarządzanie
*wg portalu podyplomowe.org
1...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 23,24
Powered by FlippingBook