227
studia
Dynamiczne środowisko pracy
sprawia, że idea studiów pody-
plomowych rozwinęła się w ostat-
nich latach w sposób niezwykle
intensywny. W roku akademic-
kim 2011/12 odnotowano ponad
188 tys. słuchaczy studiów po-
dyplomowych w całej Polsce.
Z danych GUS wynika, że liczba
studentów na tego typu studiach
w roku akademickim 2009/10 się-
gnęła prawie 195 tys., podczas gdy
w sezonie 1995/96 było ich niewie-
le ponad 56 tys. Kto ma prawo do
podjęcia studiówpodyplomowych
i jaki jest ich cel? Studia podyplo-
mowe podjąć może każdy, kto ma
tytuł naukowy (licencjat, magister,
inżynier) i pragnie dokształcić się
w konkretnej, zwykle dość wąskiej,
specjalizacji. Ideą studiów pody-
plomowych jest bowiem podno-
szenie kwalifikacji zawodowych.
Z założenia ich celem jest pomoc
osobom, które w ciągu kariery za-
wodowej znalazły się w sytuacji,
kiedy potrzebują rozwinąć nowe
kompetencje. Należy pamiętać, że
studia podyplomowe różnią się od
studiówwyższych i doktoranckich
charakterem zajęć (mają bardziej
formę warsztatów, niż klasycznych
wykładów), a także tym, że po ich
ukończeniu otrzymujemy świa-
dectwo ukończenia, a nie dyplom.
Na podstawie Rozporządzenia Mi-
nistra Nauki i Szkolnictwa Wyższe-
go z 1 września 2011 r. warunkiem
wydania świadectwa ukończenia
studiów podyplomowych jest uzy-
skanie określonychw ichprogramie
efektów kształcenia i co najmniej
60 punktów ECTS, jak również zło-
żenie egzaminów oraz pracy koń-
cowej lub egzaminu końcowego,
jeżeli przewiduje toprogramkształ-
cenia studiówpodyplomowych.
dLaCZEGo
waRTO?
Z roku na rok z tej formy kształce-
nia korzysta coraz więcej Polaków.
– Nic dziwnego – wymagania pra-
codawców są konkretne, tymcza-
sem wiedza zdobyta na studiach
licencjackich i magisterskich – czę-
sto bardzo ogólna. Studia pody-
plomowe dają szansę na zdobycie
kwalifikacji w wąskiej dziedzinie.
Część placówek oferujących tę
formę kształcenia stawia na prak-
tyczne przygotowanie do zawo-
du – zauważa Gabriela Jabłońska
specjalista ds. rynku pracy Sedlak
& Sedlak. Jedną z głównych za-
let studiów podyplomowych jest
krótki czas trwania (zwykle są to
dwa, trzy semestry w trybie za-
ocznym), a także możliwość wy-
boru kierunku, który umożliwi
nam rozwój wcześniej zdobytej
wiedzy. Czy i absolwenci powin-
ni zatem interesować się studiami
podyplomowymi? – Podyplomów-
kę najlepiej wybrać z chociaż nie-
wielkim bagażem doświadczeń
zawodowych. Wtedy nowo naby-
te kwalifikacje zwiększają szansę
poprawy sytuacji na rynku pracy
– dają podstawę do awansu czy
Tekst:
Beata
Pałac
Studia podyplomowe
Dlaczego warto ciągle się uczyć?
Człowiek uczy się przez całe życie – mówi popularne przysłowie. W dzisiejszych czasach,
kiedy tempo rozwoju cywilizacyjnego, a tym samym pracy, jest bardzo szybkie, słowa te są
aktualne jak nigdy. Eksperci są zgodni, że ciągłe dokształcanie się jest niezbędne, by utrzymać się
na konkurencyjnym rynku pracy.