eurostudent 251 - page 25

/
automotive
/ 251
Przykładem takiego koncernu jest
właśnie Valeo – niezależna między-
narodowa grupa, w pełni skupiona
na projektowaniu, sprzedaży i pro-
dukcji komponentów, zintegrowa-
nych systemów oraz modułów dla
branży samochodowej. W Polsce
spółka posiada 4 zakłady produk-
cyjne: Zakład Produkcji Systemów
Chłodzenia Silnika oraz Zakład
Produkcji Wycieraczek w Skawi-
nie, Zakład Produkcji Systemów
Oświetlenia w Chrzanowie, Zakład
Produkcji i Regeneracji Systemów
Napędowych w Czechowicach-
-Dziedzicach oraz biuro handlo-
we w Warszawie (Valeo Service)
prowadzące dystrybucję 14 linii
produktowych Valeo na rynku sa-
mochodowych części zamiennych
wEuropie.
W Skawinie, w odległości zaled-
wie 15 km od centrum Krakowa,
sukcesywnie rozwija się jeden
z największych oddziałów firmy na
świecie, który odpowiedzialny jest
za projektowanie, walidację oraz
seryjną produkcję wymienników
ciepła – Zakład Produkcji Systemów
Chłodzenia Silnika. Pod tymhasłem
kryje się nie tylko chłodnica silnika,
ale także chłodnice układu klimaty-
zacji, powietrza turbodoładowane-
go czy też całe moduły chłodnicze
wraz z elektrowentylatorami. Cie-
kawostką jest fakt, że w najbardziej
zaawansowanych sportowych
samochodach może znajdować
się nawet do 10 chłodnic (ile jesteś
w staniewymienić?).
Prawie 200-osobowy zespół Działu
Badań i Rozwoju odpowiada za cały
cykl rozwoju produktu, zaczynając
od pierwszych analiz gabaryto-
wych modeli 3D, symulacji wydaj-
nościowych i wytrzymałościowych
(metodą elementów skończonych),
poprzez budowę prototypów, aż
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak skomplikowany i wieloetapowy
jest proces projektowania współczesnych pojazdów. Mimo że samochód
oraz jego części kojarzymy zazwyczaj z jedną marką, to w proces
ich tworzenia zaangażowane są wielkie koncerny motoryzacyjne
specjalizujące się w tworzeniu kluczowych podzespołów. W ciągu ostatnich
kilkunastu lat coraz więcej tego typu firm otworzyło swoje filie w Polsce.
Tekst: Dominik Sporna, Warranty Team Manager, Valeo
do przeprowadzania finalnych
testów samochodowych. Każdy
z tych etapów odbywa się przy
ścisłej współpracy z producentem
samochodów, dlatego też Inżynie-
rowie R&D, odpowiedzialni za roz-
wój produktów, często uczestniczą
w pierwszych próbach składania
samochodówprototypowych (kilka
lat przed premierą!) lub w testach
modułowych w zewnętrznych la-
boratoriach na całymświecie.Wiąże
się to z wieloma podróżami zagra-
nicznymi do niezwykle interesują-
cych hal produkcyjnych koncernów
samochodowych i laboratoriów, na
co Inżynierowie z pewnością nie
narzekają.
Rozwijane w Valeo produkty bar-
dzo często posiadają innowacyjne
rozwiązania, które są patentowane
na wiele lat. Nie byłoby to możli-
we, gdyby nie duża wiedza i do-
świadczenie Pracowników oraz
ścisła współpraca z Działami Pro-
cesu i Produkcji. Dodatkowym
czynnikiem jest również znajo-
mość procesu produkcyjnego
składowych komponentów części
samochodowych – część z nich
jest produkowana bezpośrednio
w fabryce, a część u dostawców
zewnętrznych posiadających fa-
bryki w całej Europie. Wizyty Inży-
nierów na liniach produkcyjnych
znacząco poszerzają wiedzę na
temat wykonalności produktów,
co minimalizuje stopień występo-
wania problemów na późniejszych
etapach produkcji.
Jednym z kluczowych stanowisk
wdziale R&D jest Inżynier Produktu
(R&D Project Team Member) od-
powiedzialny za koordynację
każdego z wspomnianych eta-
pów. Prowadzenie projektu nie
jest łatwym zadaniem. Dzięki po-
mocy bardziej doświadczonych
kolegów oraz wielu technicznym
szkoleniom jest to jednak możliwe.
A jeśli podchodzisz do tego z pasją
i motoryzacja jest twoim hobby,
to sukces gwarantowany.
Najlepszym sposobem na roz-
poczęcie zdobywania wiedzy
jest staż w Dziale Badań i Roz-
woju. Jest to idealna okazja,
aby rozpocząć swoją przygo-
dę z branżą motor yzac yjną
i wstępnie zapoznać się z funk-
cjonowaniem firmy. Dosko-
nałym przykładem są właśnie
Inżynierowie Produktu – ponad
połowa aktualnego zespołu za-
czynała swoją przygodę na sta-
nowisku Stażysty.
Właśnie dlatego Valeo przy-
kłada dużą wagę do procesu
zatrudniania Stażystów, którzy
są postrzegani jako potencjalni
kandydaci na stanowiska in-
żynierskie. Ja również mogę
to potwierdzić, ponieważ sam
zaczynałem swoją przygodę
w Valeo jako praktykant na
ostatnim roku studiów. Już pod-
czas stażu zaproponowano mi
stanowisko Inżyniera Produktu.
W chwili obecnej, po prawie
7 latach pracy i kilku mniejszych
lub większych awansach, jestem
Kierownikiem jednego z zespo-
łów w Dziale Badań i Rozwoju.
Może Ty również chciałbyś/
chciałabyś spróbować?
Do zobaczenia podczas rozmowy
kwalifikacyjnej.
PS:
Jeżeli nadal zastanawiasz się nad
10 chłodnicami w samochodzie,
oto odpowiedź:
1 x chłodnica główna silnika
2 x chłodnice wspomagające znaj-
dujące sięwnadkolach
2 x chłodnice wodne powietrza tur-
bodoładowanego
1 x chłodnica wspomagająca pracę
chłodnicwodnychpowietrza turbo-
doładowanego
1 x chłodnica w układzie klimatyza-
cji (skraplacz)
1 x chłodnica oleju skrzyni biegów
Wstąp do świata
motoryzacji dzięki
Valeo
reklama
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...40
Powered by FlippingBook